Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är oerhört fascinerad

Skrivet av EILS
över debatten om särskolan som dyker upp härinne av alla ställen! Varför skulle särskolan läggas ned? Är det av hänsyn till alla de föräldrar som inte kan ta att deras barn mår bäst i särskolan? För inte kan det vara av hänsyn till de barn som behöver särskolan i alla fall. Det måste hänga ihop med de föräldrar som bröstar sig att de är så duktiga att de kan hävda sig på detta sätt. Att tro att man kan lösa en skola för alla med alla resurser på ett ställe är en sån fantasivärld så Disney kan faktiskt inte göra det bättre. Varför inte acceptera att alla är olika och behöver olika skolformer istället? Varför sätta Bo gravt rörelsehindrar med låg IQ ihop med Olof 140 i IQ och gör allt snabbt. Jag tror nog att Olof klarar det men hur känner sig Bo? Varför inte låta Bo odla sina starka sidor i grupp där han får känna att han klarar sig istället? Jag anser faktiskt att diskrimeringen som blir mot handikappade i en debatt av nedläggning i särskolan är stor. Minst lika stor som diskrimineringen åt andra hållet blir. D v s de som klarar av att plugga i en tuffare takt och blir hindrade av att det är stökigt och bråkigt i klasserna. Varför skall det gå sådan oerhörd prestige i att alla skall gå i samma klassrum? Varför skall alla till varje pris läsa samma sak? Varför inte ta hänsyn till barnet funktionshindrat eller inte och göra det bästa för det istället? Varför finns det inte fler varianter inom svenska skolan? Varför inte mer praktik för alla de som faktiskt inte är så teoretiska?
Svar på tråden: Jag är oerhört fascinerad

Håller med dig EILS

Skrivet av  carin2010
om att det borde finnas mer varianter inom den svenska skolan.
Och jag tycker precis som du att det borde finnas mycket mer praktik för dem som inte är så teoretiska.
På gymnasiet fanns t ex förr 2-åriga program med yrkesinriktning, men eftersom dessa inte gav behörighet till högskolestudier bl a,och alla ansågs skulle kunna ha rätt till att studera på universitetet efter gymnasiet - så försvann dessa kortare mer praktiska utbildningar på gymnasiet.Men långt ifrån alla vill vidare till universitet efter gymnasiet.
Tanken med samma nationella mål för alla var god, nämligen att höja kunskapsnivån.
Samtidigt finns alltid och kommer alltid att finnas en del av befolkningen, som ej kan/vill uppnå dessa mål av olika skäl. Och detta verkar man tyvärr ha bortsett ifrån.
Vi har själva med framgång använt oss av ISP-modellen i den vanliga skolan, en modell för samordning av insatser för personer med funktionshinder/svårigheter.
Du kan själv gå in och titta på den om du är intresserad, på www.isp-sjogren.se
Med en sådan modell som mönster för sitt åp kan man mycket väl gå i den vanliga skolan. Den lämpar sig både för s.k utvecklingsstörda barn som för "bråkiga" barn och alla andra barn med svårigheter.
 

Länken

Skrivet av  Livselixir
funkade inte.
 

www.sjogren-isp.com

Skrivet av  carin2010
ska det vara - förlåt!!
 

Varför här?

Skrivet av  Linda S (i Sverie igen)
Jag har vid flertalet tillfällen bett att få en spciell för/mot särskolansnack av redaktionen, men fått svaret att det SKA sötas här inne - så har du några klagomål på det bör du ta upp det med redaktionen

Själv är jag FÖR grundskolan.
 

Om man

Skrivet av  Livselixir
är för grundskolan så tycker jag att man ska vara inne på våra barns skola.
 

att man är för grundskola

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
betyder inte automatiskt att man är emot särskola
 

det kan också betyda

Skrivet av  Livselixir
att man är för individens val?

Blev irriterad bara. Jag borde ha lytt mitt eget råd, "läs alltid två ggr så att du svarar rätt"
 

Javisst

Skrivet av  Linda S (inte längre i Alabama)
där är jag också! Före nyår pågick en mycket intressant diskussion om bråkiga barn.

Men de flesta där inne har ingen aning om vad särskola är och vilka elever som går där. Min dröm vor om vi kunde ha tre snack för "våra barn":

Särskola - för särskolans föräldrar att diskutera och stötta varandra utan att behöva bli ifrågasatt varför man valt särskola

för/mot särskola - för debatter kring särskolans vara eller icke vara, en plats för ifrågasättande av skolval

Integrering - för oss som valt bort särskolan till förmån för grundskolan för att diskutera och stötta utan att behöva ifrågasatt varför man valt grundskola.


Detta vore guld, men det är nog bara jag som tycker det.
 

Linda- stödjer till fullo

Skrivet av  carin2010
ditt önskemål om de tre snack på Fn som du efterlyser.
Har själv varit inne och önskat fler snack än de som idag finns.
Tycker precis som du att detta vore guld, så du är inte ensam.Vi är åtminstone två:)
 

Måste förtydliga mig märker jag

Skrivet av  EILS
Varför inte utgår från barnets behov? Särskolan kommer alltid att behövas och bör inte läggas ner. Sedan bör man utveckla skolformer där emellan. Tar man barn med Downs syndrom så är det ju en oerhörd spännvid emellan olika individer. De som kan gå i grundskolan skall naturligtvis göra det - men för sin egen skull såklart. Har själv en väninna som har en son med Downs syndrom och där är ingen tvekan var han kommer gå. Sedan känner jag en tjej på nio och hon hade faktiskt inte klarat av det. Men bägge två har kloka föräldrar som utgår från barnen. Varför inte ha "resursklasser" också t ex som det finns "resursdagis"? 2-3 barn med handikapp och 9-10 utan? Eller klasser som blandar barn med och utan handikapp som har svårt för det teoretiska? Som får jobba mer praktiskt med svenska och matte och lära sig den vägen.

Sedan tycker jag länken Linda S lade in var gräslig. "skicka bråkiga barn till särskolan"..jag hoppas innerligt att människan tänkte galet annars undrar man hur det är ställt med lärarkåren.. De s k bråkiga barnen bör självklart ha de minsta klasserna tills man kommer underfund med varför de stör och bråkar. Jag menar helt enkelt med mitt första inlägg att man härinne inte skall hitta ett ensidigt "särskolan skall läggas ned". Här skall det finnas idéer och tankar runt särskolan och även för de föräldrar som föredrar att ha sina barn i grundskolan men som kanske behöver tips och tankar. Varför faktiskt inte hjälpas åt över gränserna och peppa varandra istället? Endast genom att hålla ihop kan man åstadkomma förändringar. Då finns det inte plats för att klanka på andras val. Ställ istället öppna frågor till varandra och var nyfikna på andras skolsituation istället!
 

gåt i särskola

Skrivet av  tess
nu vet jag inte hur det funkar i alla komuner men där bor om råkar vara " ett mellan barn" altså till hör varken " normal " eller särskolan så blir ett pproblem jag fick svar när klagade på svenska var för lätt du är ås duktig så tycker helt klart att dom skulle ha lite in tagningas tvång på visa utt bildningar på särskolan okså som dom höär utt bildningarna osm kan få jobb på efterått ska man bara sådan elver få söka till som kan kuna få en praktik plats som inte är för handikappad ta inte ila upp för har i skolan känt mig uttan för jag har gåt på media programet det är i alla fall en linje jag tycker skulle ha varit intagnins nivå så skulle faktis särskolan delats upp mer än i tränings skola och särskola man skulle kuna ha tränings skola sedan nivå1 nivå 2 och nivå 3 . nivå3 frö som inte till hör särskolan eller " vanlig skola . nivå 2 för dom som är presis så ska gå på särskolan nivå 3 presis uttan för tränings skola som sakt det är altså i första hand nivå 3 och 2 som ska koma in på uttbilningar osm kan leda till jobb det är lite vad jag tycker sedna tycker jag att inte särskolan aska bort uttan man ska gjörao m särskolan .

 

Du är en tjej du Tess

Skrivet av  EILS
egentligen är det nog något sådant som du beskriver jag menar. Gör om särskolan och hitta mellansteg där. Tack för att du delar med dig av vad du tycker och känner! Kram på dig!
 

Varför är man "bråkig"

Skrivet av  carin2010
är en annan fråga.Och i vilken speciell skola ska då de barnen som har svårigheter som uttrycker sig i "bråkighet" gå? Varken grundskolan eller särskolan tycks vilja veta av dessa "bråkiga" barn.
Grundskolan vill helst ha barn som klarar av de nationella målen, utan att vara bråkiga dessutom, och de barn som inte passar in, skriver man helst över, om det går, till en annan skolform.Det är därför vi har en överinskrivning till särskolan, vilket också uppmärksammats av skolverket och ifrågasatts.
EILS du talar om "fler skolformer" - jag tror inte du vet vad du pratar om.Skulle vi kanske också ha en särskild skolform för bråkiga barn?
Ska barn med utländsk bakgrund ha en särskild skolfoem också? Etc etc.
Gå in på www.sjogren-isp.com och informera dig om individualiserade program för var och en i behov därav, är mitt råd.
I motsats till dig anser jag inte alls att särskolan alltid kommer att behövas. Däremot kommer individualiserade program i den vanliga klassen typ ISP alltid att behövas för vissa elever.
 

Ja jag tycker man skall avlägsna de

Skrivet av  EILS
bråkiga barnen från klassen och ge dem lugn och ro. Mer vuxenkontakt och därigenom försöka ta reda på vad det handlar om. Men jag tog det bara som exempel. Jag anser fortfarande att man skall utgå från barnens behov när man gör skolformerna. Därför tror jag man behöver fler skolformer för att tillgodose det. Var har jag skrivit om att segregera alla invandrarbarn? Jag tror att de skall kunna behärska svenska för sin egen skull när de skall gå i skolan. Allt handlar om att barnen inte skall behöva tappa självkänslan totalt för att de hamnat fel! Kan man lösa det genom ISP som du föreslår är det ju jättebra! MEN jag tror inte det funkar på alla heller! Alltså ge ungarna ett val istället! All denna utanförskap som finns nu beror ju på något.
 

Låt mig få berätta

Skrivet av  Linda S (inte längre i Alabama)
Fast jag kanske gjort det förut.

Vi har just kommit hem efter ett halvår i Alabama. Där vi bodde fanns ingen särskola, istället utgick man ifrån varje elev - precis som du önskar. Allt som finns i en särskola fanns där - men det var inbakat i grundskolan. De två var EN. Det som en svensk särskola skulle kunna erbjuda var inte enbart till för elever med utvecklingsstörning utan för alla som behövde det. De som hade utvecklingsstörning med kunde få sitt stöd i ett vanligt klassrum fick det.

Det är min vision - en grundskola så bra att en särskola inte behövs.
 

Precis så skulle jag vilja ha skolan

Skrivet av  EILS
och jag tror att den flexibiliteten borde få kosta det den kostar. Man sparar på så tokiga saker. Men jag är osams med div skolpolitiker och rektorer i min lilla kommun just för att jag drivit en linje för ett av mina barn. SUCK. Därför håller jag med om tre snack. Ingen skall behöva bli ifrågasatt för något av valen! Du är klok Linda och faktum är att det är BRA att du tillbaka igen! Debatten på vår skola blir jag inte klok på,
 

Artiklar från Familjeliv