Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppar i inläggen...

Skrivet av Hönan Agda
men här har hänt mycket sista tiden! Lämnar bara en känsla hos mig...inte om det är rätt eller fel med särskola, utan om hur vi känner att våra barn behandlas av omgivningen...dumt att skriva kanske men förr fanns ju alltid en "byfåne" som behandlades med både elakhet o omtanke beroende på hur omgivningen själv mådde...känner detsamma i dag men tänker då mycket på hur skolan utformats och vart pengarna ska gå...
Svar på tråden: Hoppar i inläggen...

Byfånar eller ej

Skrivet av  carin2010
så mycket beror på ledningen i våra skolor.
Min tjej med DS (med DS "syns" det som bekant i ansiktet att man har s.k uvecklingsstörning)hade under en period en skolledare som tog henne med på konferenser och där presenterade henne som sin sekreterare.Min dotter skrev och antecknade (efter sin förmåga) och omgivningen hade jag gärna velat se, för många sägs ha gapat av förvåning över detta, för nåt liknande hade de aldrig varit med om.Sen justerades anteckningarna tillsammans hemma i skolan igen.
Hon utseddes också av denna rektor till att vara en av dem som vid "öppet hus" t ex hade uppgiften att förevisa skolans olika lokaler för osäkra nybörjare och deras föräldrar.
Detta, att en tjej som uppenbarligen av utseendet att döma var utvecklingsstörd, men som ändå gavs förtroendet och sen med stöd/utan stöd klarade av att visa andra vanliga och osäkra elever, gjorde att dessa blev mycket mindre oroliga.
När det kom prominenta gäster till skolan, var det ofta min tjej med DS som stod för mottagandet tillsammans med rektor.Hon fixade kaffe och bullar och kom in och bjöd på och det växlades väl antagligen några ord.Denna duktiga rektor såg till att min tjej kom till sin rätt, och hon var alltid i frontlinjen bland de som med stolthet representerade sin skola.
Detta var ett vanligt frigymnasium, dit hon själv ville komma som IV-elev på ett vanlgt kommunalt gymnasiums IV-program.Vägen dit gick dock ej på räls.
 

härligt...

Skrivet av  zazza
att höra. Jag kan tro att din dotter charmat de som kommit på besök. Min förhoppning är dock att man ska få möjlighet till dessa tillfällen även om man går i särskolan.
 

Artiklar från Familjeliv