Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Adoption från Sydafrika

Skrivet av Jennie ( Novas mamma)
Jag och min man har precis startar vår hemutredning och jag har några frågor som kanske nån av er kan svara på. Vi har bestämt oss för Sydafrika och vad jag förstår ska man göra en "Livsbok", jag undrar då vad den ska innehålla och kan man börja förberda den redan nu(ta bilder, skissa på innehåll).Ska den skrivas på engelska eller lämnar den för översättning som de andra papperen. Efter man fått medgivandet(förhoppningsvis) hur lång tid tar det med stämplingar av papper och översättningar m.m tills det man får skicka ner sina papper till landet? Jag och min man flyttade ihop 1/3-97 och har alltså inte bott tillsammans i 5 år än men innan allt är klart är vi nog framme i 2002. Kan man önska kön på barnet? Tacksam för svar från en längtande mamma
Svar på tråden: Adoption från Sydafrika

Hej Jennie!

Skrivet av  Marie (Ludwigs mamma)
Vad roligt att ni bestämmt er för Sydafrika.
Det kommer nog att bli en fantastisk resa.
Jag vet inte så mycket om det men självklart ska ni börja ta foto. Då har ni mer tid att välja ut vilka ni vill använda och så. Men hör med AC, de vet nog.
Nova kommer att bli en stolt stora syster.
Själv har jag världens beslutsångest om jag ska väja Colombia och ett litet barn, eller Europa och då ett barn mellan 1-2 år!
Efterhand som ni går igenom processen kommer det att kännas bättre och bättre. Tillslut längtar man nästan ihjäl sig.

kram och lycka till!!!!


 

Hej Marie!

Skrivet av  Jennie ( Novas mamma)
Åh vad kul att jag fick tag på dig. Jag har försökt leta reda på din mailadress i några dagar nu. Jag vill tacka dig för att du hjälpte oss att hitta rätt land. Vi trodde att man måste ha varit gifta i fem år men det var ju både samboende och äktenskap som gällde. Åh allt är så spännande och precis som du sa i fredags så får vi på det sättet faktiskt ett barn som förhoppningsvis ska få leva kvar under resten av våra liv. Jag förstår att det måste kännas svårt för dig att besluta vilket land du ska välja. För oss spelar tiden en stor roll och det var nog det som avgjode när vi valde emellan Colombia och Syafrika. Hoppas ni ska komma fram till rätt beslut snart för det var väl fram till den 9 maj ni hade på er. Under tidspress är det inte lätt men det går nog bra ändå. Lycka till
Kramar Jennie min mailadress:[email protected]
 

Hej!

Skrivet av  AnLing
Har inga svar på dina frågor, men önskar er lycka till :)

Ville bara säga att några vi känner snart ska resa till Sydafrika för att hämta hem sitt barn....Otroligt roligt!
Förresten, det jag kommer på att de har berättat var att man inte kunde önska kön på barnet.
 

Varför Sydafrika?

Skrivet av  Malene
Hej Jennie!

Vi funderar också på Sydafrika, men är osäkra pga rasism. Hur resonerade ni kring detta?

mvh,
Malene
 

Hej Malene!

Skrivet av  Jennie ( Novas mamma)
Vi tror på att ge barnet en trygg och kärleksfull uppväxt och att lära barnet att alla människor har samma värde oavsett hudfärg och /eller handikapp. Vi får ta en dag i taget och försöka lösa ev problem om vi stöter på några då.

Hälsningar Jennie
 

rasism...

Skrivet av  Jojan 15
å beror ju nu för tiden inte bara på hudfärg..
utan hurdana skor du har.... hurdan skolväska du har..
å en massa tjafs.
Jag är som sagt adopterad från sydAMERIKA och är inte "svart" utan mer brun men jag har ALDRIG ALDRIG hört ett ord som varit negativt... neb jag vet däremot en kille som är från samma ställe... han har blivit mobbad.
Jag tror det har mkt att göra hur man är uppfostrad å hur trygg man är i sej själv...
Jajja här svamlar jag lite....
Lycka till med era söta chockladbebisar :)