Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Adoptera när man har ett biol. barn?

Skrivet av Jonna
Vi har försökt få ett barn till (har en dotter) i ett par år nu. Vi har troligtvis sekundär barnlöshet vilket innebär att det inte blir någon "två:a".

Igår (!) började jag smaka på ordet adoption. Har någon här erfarenhet av ett biologiskt barn och 1 adopterat. Tankar, funderingar, är det schysst mot det adopterade etc
Svar på tråden: Adoptera när man har ett biol. barn?

Rätt vanligt!

Skrivet av  Inga Visor
På diskussionsforumet www.adoptera.nu pågår just en diskussion om adoption efter två "hemmagjorda" barn!
 

Re

Skrivet av  Majoslava
Jo, vi går samma väg, och väntar just nu på att resa och hämta våran flicka!

Lycka till!
 

Går i samma tankar

Skrivet av  B
Vi går oxå lite smått i adoptionstankar. Har ett biologiskt barn men sedan bara missfall. Jag tror att det till viss del blir en andra frågeställningar med ett bio och ett adopterat barn men det får inte bli en anledning till att ej adoptera tycker jag. Inbillar mig också att det är bättre att det minsta barnet är det adopterade. Då behöver ej barnet känna sig som ett "andrahandsalternativ" eftersom man valt adoption trots ett biologiskt barn.
 

Jag skulle vilja svara dig ....

Skrivet av  Adopterad
genom ett adoptiv barns synvinkel om det är ok.

Nu är det ju inte så för alla adoptivbarn om man utgår från hur jag känner och tycker osv.

Jag är själv uppvuxen i en fam. där man har tre biologiska barn.

Först min bror, sedan kom jag, min föräldrar trodde inte att dom kunde få fler barn.
Åren gick det kom ytterligare 2 st biologiska barn..

Det jag önskar var att man hade adopterat ett till barn, så jag hade haft någon att känna igen mig i, om du förstår hur jag menar.
Någon jag hade kunnat dela mina känslor och tankar.

För jag tror ändå att blod är tjockare än vatten.

Ja, jag vet inte vad som är schysst, men i mitt fall önskar jag att antingen skulle mina föräldrar inte haft några egna barn alls eller så skulle dom ha adopterat mer än ett, jag vet att det låter egoistiskt men, jag tror att det hade varit bättre så.

Hoppas att du/ni kommer fram till hur ni skall göra och att det beslut som ni tar blir bäst för er.

Kram från en som är adopterad.
 

Artiklar från Familjeliv