Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ansökningshandlingar

Skrivet av sun
Vi går "frivillig" förberedande kurs hos familjerätten för närvarande, den är på två gånger. Nästa gång (om två veckor) ska vi få ansökningshandlingarna. Kan man verkligen göra så? Kan de neka en att få ansökningshandlingar innan "kursen" är avklarad? Vi tyckte det verkar helt befängt! Så mycket man får vänta ändå, borde man väl åtminstone få skicka in ansökan när man vill?? Nästa gång skulle man få läkarblanketten också, men eftersom vi tänkt, stött och blött frågan klart (tycker vi) så har vi ordnat med både blankett och läkarundersökning redan vilket vi sa till dem. Då blev de helt ställda, precis som "så kan ni väl inte göra?". Det heter att hemutredningen är ett samarbete med familjerätten, men det känns som man måste ha ork för att över huvud taget få ärendet framåt. Hoppas det blir bättre sedan när utredningen sätter igång. Ja, ja, jag ska inte tråka ut er mer med mitt gnäll. Jag bara undrar om det är fler som känner så här? Hur var er hemutredning?

Kram och lycka till!
Svar på tråden: Ansökningshandlingar

Vår var lätt..

Skrivet av  Ea
Vi ringde om hemutredning i sept, de kom på tre besök under oktober/början på november och vi fick vårt medgivande i slutet av november. Så lätt gick det första gången, gjorde en ny utredning för syskon i februari( ett besök ) för uppdatering för det var två år sedan förra gången. Fick medgivande i slutet av mars. Då vi tagit lite svårplacerade barn så var vi hemma med nr 1 5 månader efter hemutredningens slut och nr 2 tre månader efter.

Jag som bor i liten kommun så jag vet inte om närheten och viss kännedom av de som jobbar på soc medverkat men de har ej haft mer väntetid för andra heller. Stå på er och tjata, kommunförbundet rekommenderar att utredning skall påbörjas inom tre månader.
 

Re: Vår var lätt...

Skrivet av  sun
I vår kommun är det ingen kö, fick veta att vi skulle bli först i kön när jag ringde. Jag fick också uppgift om att det är bara i extremfall som utredningen tar mer än tre månader, om man missar ett nämndmöte precis eller så. Men de kanske segar ut på det på det här viset istället, genom att inte lämna ut några blanketter, då får man ju "bra väntetider" ändå. Frågan är bara vad som händer om man inte vill gå den "frivilliga kursen" om man får blanketterna fortare då? I så fall är ju risken att vi förlorar vår lovade plats. Lät lite gnälligt kanske, men man vill ju att de ska sätta lite fart. Ni förstår mig säkert. :)
 

Frågan är

Skrivet av  Inga Visor
när börjar de räkna Er kötid för utredning? När Ni anmälde Er första gången (och kom med i gruppträffarna) eller när ansökningshandlingarna kommer in. Om det första gäller så spelar det ju inte så stor roll när den formella ansökan kommer till kommunen..

Problemet med friskintyget är att det är en färskvara (3 månader). För tidigt gjord läkarundersökning kan medföra att den måste göras om innan Ni kan få beslut om medgivande!
 

Re: Frågan är

Skrivet av  sun
Vi fick veta på informationsträffen att kötiden räknas från det att ansökningshandlingen kommer in, alltså den vi ska få om nästan två veckor. Dessutom sa de på telefon att vi skulle få namn på en utredare redan vid första kurstillfället, eftersom vi vet att landet vi tänkt adoptera ifrån har kort om föräldrar. Då lät de väldigt samarbetsvilliga och förstående, men som sagt, när vi var där var det en helt annan ton. Ska försöka ringa igen imorgon och försöka få blanketterna tidigare. Risken är ju att de anser att man är tjatig och tjafsig. Men jag är det gärna för en god sak. :) Tre månader, gäller det från det att utredningen påbörjas, eller till den slutförs?
 

Om Ni inte går på

Skrivet av  Inga Visor
informationsträffarna tar utredningen längre tid för då måste det som tas upp vid gruppträffarna tas upp enskilt med Er. Kommunen är enligt lag skyldig att se till att Ni är föräldraförberedda inför adoptionen.

Läkarintyget skall inte ha gått ut då beslut om medgivande tas i nämnden, sedan utredningen är klar.
 

Artiklar från Familjeliv