Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

problem m svärföräldrarna

Skrivet av KarinM
håller just nu på med IVF men funderar mkt på adoption om det inte lyckas. Pratade om detta med min man och han är positivt inställd till det men det är inte hans föräldrar enlogt honom. Jag har aldrig pratat om det med dem men har märkt att de har en annan inställning till människor från andra länder än vad jag är. Därmed absolut inte sagt att de är rasister,
vet ej hur jag ska kunna ta upp det med dem.
Tack för att ni orkat läsa. Är det någon som är/ har varit i samma situation?
Kram KarinM
Svar på tråden: problem m svärföräldrarna

Hej på dig....

Skrivet av  IVF Lisa
Vi har snarare problemet att svärföräldrarna (mamman) inte vill att min sambo ska skaffa barn.
Jättetrist.
Har fått en känsla att dem vill hellre att vi ska adoptera än att genomgå IVF. Det kan vara så att det beror på att sambon fått en kromosomavikelse vilket gör att vi genomgår IVF (pgd) för att vi inte ska få "skadat" barn.
Jag tror att detta gör henne besvärad eftersom det är på hennes sida denna kromosomavikelsen kommit.

 

Motpoler

Skrivet av  KarinM
va konstigt, även om jag kan förstå det där med kromosomfelet. Vi har inte pratat med svärföräldrarna om IVF så jag vet inte hur de ställer sig till det heller. Tack för ditt svar även om problemen var motsatta. Kram Karin
 

okunskap

Skrivet av  Ansan
Känner dina svärföräldrar några människor från andra länder? Jag kan mycket väl tänka mig att deras inställning har att göra med att de faktiskt inte känner någon som kommer från något annat ställe än Sverige.
Om ni skulle adoptera ett barn från utlandet, misstänker jag att de skulle få upp ögonen. Det okända kan vara farligt och konstigt, men det kända är det inte. Ett adopterat barnbarn skulle göra det okända känt, och förhoppningsvis skulle deras inställning förändras så fort de lärt känna barnet (eller redan när ni berättar att ni ska adoptera).
 

Artiklar från Familjeliv