Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga..

Skrivet av M
Jag och min man har känt varandra i fyra år och varit gifta i ett år och väntar nu vårt första biologiska barn tillsammans. Jag är 30 år och han är 44. Jag har tidigare två biologiska barn som är 9 resp 7 år. De bor varannan vecka hos oss och varannan hos sin pappa. Allting fungerar bra. Mitt äldsta barn är fött med grava funktionshinder men detta är inte någon belastning utan han är en ständig källa till glädje för alla oss runt omkring. Nu till saken: Jag och min man har talat om att skaffa fler barn vi har funderat på att adoptera nästa, gärna ett barn med funktionshinder. Tror ni att detta skulle vara möjligt med tanke på vår (åtminstone till formen) röriga familjesituation, vår åldersskillnad, vår sons funktionshinder och med tanke på att jag (snart) har tre biologiska barn? Tacksam för svar...
Svar på tråden: fråga..

Svårt att svara på...

Skrivet av  Inga Visor
utan att veta mer om vilka resurser som finns i familjen och nätverket.
Det finns länder som inte gillar att man ens har något biologiskt barn sedan tidigare. Att dessutom ha ett barn med särskilt behov kan ytterligare komplicera det hela. Att Ni har ett biologiskt barn i magen gör också att Ni måste vänta med utredning något år. Det får inte bli för tätt mellan barnen...

OM Ni känner likadant vid den tiden kan Ni bjuda hem en hemutredare från Er kommun och prata igenom saken innan Ni bestämmer hur Ni skall göra. Ring också runt till de olika organisationerna och hör vad de har att säga.