Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Adoptionstankar på tidigt stadium

Skrivet av Sophie
Jag är en 30 årig tvåbarnsmamma som gärna skulle vilja ha fler barn. Problemet är bara att mina graviditeter och förlossningar har varit så jobbiga och jag har mått så dåligt! Har börjat fundera på adoption......och har mycket jag vill veta.....Hur går man tillväga? Får man adoptera om man har biologiska barn? Vilket är det vanligaste adoptionslandet idag? Kan man på något sätt påverka vilket kön adoptivbarnet ska ha? Vad får man veta om barnets bakgrund? Är det möjligt att amma ett adopterat barn?
Hoppas inte mina frågor verkar alltför dumma..........
Svar på tråden: Adoptionstankar på tidigt stadium

Inte alls dumma frågor.

Skrivet av  S-J
Biologiska barn är inget generellt hinder för att få adoptera, hemutredningen baseras på er familjesituation och er lämplighet och förmåga att tillgosose ett adopterat barns behov. Era biologiska barn ingår i den familjebilden. Dock är det inte alla giverländer som godtar att man har biologiska barn sedan innan, en del sätter en gräns på max ett biologiska barn, en del sätter en gräns på max 3 osv. det är olika. Gå in på www.nia.se och länka dig vidare till de olika organsationerna. På deras hemsidor kan du läsa om kraven för de olika länderna.

Vanligast idag? Jag vet inte. Colombia kanske. Eller Kina. Eller.. nja jag vet inte.

Barnets kön kan man indirekt påverka på så sätt att om man adopterar från Kina är sannolikheten störst för en flicka och från Korea är det störst sannolikhet för en pojke t ex. Man kan från vissa länder dessutom skriva önskemål om kön. Men man kan aldrig vara säker, och man skall vara medveten om att varje specifikt önskemål kan förlänga väntan.

Vad man får veta om barnets bakgrund varierar. En del barn är hittebarn och har inte så mycket känd bakgrund. En del barn har lämnats direkt efter födseln och då finns det mer uppgifter, men mamman kan också ha uppgett felaktigt namn t ex. Man får veta det som finns dokumenterat om resultat av hälsoundersökningar osv. Alltså: mycket varierande.

Amma adoptivbarn kan vara möjligt med hjälp av stimulering och/eller medicinering. Men du bör vara medveten om att de flesta barn som adopteras hit inte är jättesmå. Och chansen att kunna adoptera ett spädbarn minskar generellt med stigande ålder och antal barn i familjen. Men undantag finns för allt.
 

Hej

Skrivet av  Helena ;Bettan
Vi var i ungefär samma situation som ni: Jag hade en bra första graviditet och sedan fick jag ett utomkveds. Det gick en tid och vi funderade och längtade mycket efter ett syskon. Vi hade många bekanta i vår omgivning som hade bildat familj med hjälp av adoption så då bestämde vi oss för det. Eftersom vi varit mycket i Thailand var vi inne på det sedan på olika länder, och tillslut skickade vi våra handlingar till ett land som det tog tvärstopp i. Då hamnade vår ansökan i Östeuropa, och vi fick bb på en liten kille på 6 månader.Sedan tog det drygt 5 månader innan han var hemma hos oss.När vi varit hemma ett halvår genomgick vi en utredning för att bli familjehem och drygt 8 månader senare fick vi en pyttetös på några veckor som vi fick förfrågan om vi ville adoptera. Nu har vi två barn som vi fått med hjälp av adoption.
Den information vi fick om vår son och hans utveckling var väldigt detajerad, tom biologiska moderns MVC/förlossningsjournal fanns med. Min lillkille ammade jag inte av den anlednigen att han inte ville ta bröstet, medans lillflickan ammade jag sedan start. Det var inga problem med att få igång mjölkproduktionen och det har funkat jättebra, ammar fortfarande henne, även fast folk reagerar på att jag ammar henne. Det är lite tabubelagt att amma sitt barn man fått med hjälp av adoption.
 

Vad fantastiskt..

Skrivet av  Duva
att det går att amma sitt adoptiv barn. Hur går det till? Genom hormonstimulering? Eller kommer mjölken spontant när barnet får suga?
Diskuteras ammning på kursen som blivande adoptiv föräldrar går?
 

Jag gjorde som så

Skrivet av  Helena ;Bettan
att jag började att pumpa ur brösten, eftersom jag ammat mitt första barn, gick det lätt att stimulera genom att pumpaMna kan få låna bröstpump på BB om man vill, det skall visst finnas något hormonpreparat som man kan ta för att stimulera mjölkproduktion, men i mitt fall behövdes det inet. På BB/MVC har de stor erfarenhet av att hjälpa igång mödrar som har svårt att få till det med ammning(av olika anledningar) och de är till stor hjälp om man vill, finns en stor kunskapsbank där hos personalen. Sedan finns amningshjälpen man kan vända sig till(de finns i varje län) och jag tror att det finns en mailinglista för adoptivmödrar som vill amma sina barn.
Vi diskuterade inte amning på kursen som vi gick, men det kanske inte vore så dumt att med.
 

Tack för svar..

Skrivet av  Duva
jag ammar just nu min biologiska dotter och tycker det är jättebra. Jag visste inte att det gick att få igång en mjölkproduktion utan graviditet och förlossning. Hoppas alla adoptivmammor som vill får den hjälpen att komma igång med ammning. Tråkigt att vissa tycker att det är tabu att amma adoptivbarn.
 

Hur då tabu?

Skrivet av  Sojakorven
På vilket sätt menar du att amning av a-barn kan vara tabubelagt?

Jag har läst någon enstaka adopterad säga att det är "äckligt" att amma ett barn som inte är ens "eget"(!). Ät det det du menar?

undrar en nyfiken sojakorv
 

Det är inte bara

Skrivet av   Helena, Bettan
en och annan "adopterad" som har åsikter, flera föräldrar av olika slag har haft åsikter, personal som arbetar inom sjukvården. Många anser att man har en obearbetad barnlöshetskris och att man försöker att göra det barnet till ett biologiskt barn genom amning. Jag anser mina två yngsta barn vara mina egna barn, precis som min förstfödda, bara sättet att få dem som är mer planerat och genomtänkt.Jag har fått flera kommnetarer att det är äckligt hur kan du amma ett barn som inte är ditt eget! Det är även många adoptivföräldrar som reagerat.
 

kort om amning

Skrivet av  Jenny
För mig som barnpsykolog låter det sunt och naturligt att vilja amma sitt barn oavsett om det är adopterat eller inte. Det är vetenskapligt bevisat att man knyter mycket starka band mellan sig och sitt barn genom att amma. Lycka till och strunta i "tyckarna".
 

Tack Jenny

Skrivet av   Helena, Bettan
Jag har också tyckt att det är en sund känsla:-)Närheten bli annorlunda, och även om jag masserat min son mycket ger det inte riktigt samma närhetsupplevelse som amning.Men massage är ett jättebra alternativ för att underlätta anknytning och känna närhet i början.
 

Intressant

Skrivet av  Sojakorven
Tack för ditt svar! Trist, men också intressant, med så många negativa kommentarer kring din amning. Som ju utmanar den traditionella bilden av vad ett "riktigt" föräldraskap ska vara: biologiskt.

Under en annan rubrik här på Föräldranätet påstod en person att den biologiska modern är det bästa för ett barn. Hon överträffar bio-pappor, a-föräldrar, styvföräldrar, etc.

Lycka till med dina barn,
hälsar en icke-ammande a-mamma
 

Tips!

Skrivet av  Sojakorven
På sajten adoptera.nu - www.adoptera.nu - pågår just nu en diskussion om "låtsasamning" av adoptivbarn.
 

hur kan folk säga så???

Skrivet av  Orcid
det är ju ditt eget barn du har ju adopterat!!!

finns det verkligen så hemska människor...
jag tycker det är fantastiskt att man som kvinna kan amma sitt adoptivbarn- man behöver inte vara gravid och genomgå en förlossning (som jag trodde var nödvändigt för kroppen).
 

Hej

Skrivet av  Lenatt
Jag undrar bara om det är vanligt i Sverige att få adoptera ett barn som man har familjehemsplacerad?
Lena
 

Det sker ungefär

Skrivet av   Helena, Bettan
15- 20 inhemska adoptioner varje år att jämföras med ca 900 internationella adoptioner på ett år.
 

klart du får!

Skrivet av  Stolt storasyster
är här inne och tjuvläser lite. Är med barn och har själv en lillasyster som är adopterad för 8 år sedan. Helt underbart faktiskt! Hoppas alla får uppleva samma glädje med deras adoption som mina föräldrar och jag som storasyster fått göra. Det är klart du får adoptera fast du har biologiska barn. Mina föräldrar fick och ett annat par som hämtade barn samtidigt som dom hade en son som va 10 år. Det går jättebra. Vissa länder har olika krav dock. Kina t ex vill inte adoptera sk A-barn till föräldrar som redan har barn, pga deras egen enbarnspolitik. Så då hittar de på att det finns A och B-barn. där ett B-barn kan ha glasögon, utstående öron, konstig hårfärg, hörselnedsättning eller sne fot (fast det inte är nån sne fot...). Så var det för 8 år sen ialla fall. Kontakta de adpotionscentra som finns. För mina föräldrar tog det nästan exakt 10 mån från att de skickade efter handlingar till att min älskade lillasyster var hemma hos oss :). Världens underbaraste solsken! Rekommenderar adoption till alla tvivlare.
 

Artiklar från Familjeliv