Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag lov

Skrivet av Bea
att "klampa in" och ställa några frågor ang. adoption???

Ett par vänner till mig har fött ett bliologiskt barn, men kan efter den förlossningen inte få fler barn. De funderar nu på att adoptera ett barn till. Men de vill gärna adoptera ett svenskt barn om det är möjligt.

För 4 år sedan träffade jag på en familj som hade adopterat 2 barn, inte vid samma tillfälle, och båda dessa barn var svenska. Det är ingen familj jag har kontakt med nu och kan tyvärr inte fråga dem hur det gick till och vart de vände sig.

Kan man adoptera svenska barn nu för tiden?
Vart vänder man sig?

Jag hoppas på att ni kan hjälpa mina vänner med lite svar ang. detta. Tack!
Svar på tråden: Får jag lov

Adoption av svenska barn

Skrivet av  Mmea
Det sker väldigt få adoptioner av svenska barn nu för tiden. En siffra jag har hört är ca 20/år. Har också förstått det som att det ofta är barn av icke-svenskt ursprung eller med olika handikapp.

Man kan inte ansöka om att adoptera svenska barn på annat sätt än att påtala sitt intresse under utredningen. Det vanliga är att familjer med en färdig eller nästan färdig hemutredning blir tillfrågade.
 

Mina vänner

Skrivet av  Zanna
Ville också ha ett svenskt barn, de kunde också tänka sig ett zigenarbarn och så blev det. Barnet var fött i Sverige utav svensk mamma, men en Zigenare. Det är ingen som vill adoptera Zigenarbarn, fast dem är svenska. Så där är också en möjlighet.
Zanna
 

Det vanligaste är

Skrivet av  EllaNora
att det svenska barnet är fosterbarn hos en familj som sedan får adoptera barnet. Så är et i alla fall i de fall jag hört talas om. Har fd grannar som fick adoptera en liten svensk pojk. Varför vill dina vänner absolut ha ett svenskfött barn?
 

Artiklar från Familjeliv