Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej!

Skrivet av lotta
Jag heter Lotta och har varit här på fn ett par år nu. Jag har mest hållit till under missfallssidorna eftersom jag under tiden vi försökt få barn fått sex missfall. Nu är vi uppsatta i kö till IVF och vi har börjat prata om adoption. Vi ska påbörja hemutredningen under sommaren.

Min fråga jag har just nu är hur ni har tänkt när ni har valt land. Jag har lånat en massa böcker om adoption(bl a "Vi föräldrars" bok, "Längtansbarnen" och "Linnea från Juin jang") och försökt läsa in mig och vi har funderat mycket tillsammans här hemma. Adoption känns som ett bra val.

När det gäller land har vi tänkt som så att det är bra att välja ett land som man har någon relation till eller känner till något om. Vi har rest mycket i Asien, bl a Filipinerna och Thailand där det finns barn att adoptera. Det skulle kanske vara bra att välja dessa länder då. Samtidigt är min man 36 redan nu och dessutom är de flest barnen över ett år från dessa länder. Jag tänker en del på att kanske få ett barn som inte är mer än runt ett år. Hoppas ingen tar illa upp nu. Jag vet att det är så känsligt kring mycket av det här. Jag skulle bara vilja veta hur ni har resonerat när ni valt land. Jag vet att vissa tänker på att det ska vara ett land som man ska kunna åka till(tycker vi är viktigt för att kunna visa barnaet var det har sina rötter) och att vissa tycker att det viktigaste är att barnet är så liet som möjligt osv. Hur har ni tänkt? Om någon orkar svara skulle det vara bra.

kramar
Svar på tråden: hej!

Land

Skrivet av  Katrine
Ja det är svårt att välja land. Man får som ni tänka att man ska kunna åka tillbaka. När vi första gången valde valde vi utifrån väntetider. Andra gången vart det samma land. Tredje ett helt nytt land.

Jag tror att man snart känner in vilket land som passar bäst.

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv