Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

adoptionstankar som poppar upp..

Skrivet av Orcid
vi har ju inte börjat meed adoption ännu men det finns som alternativ.
jag tänker dock ofta på det och igår när jag diskade tänkte jag åter på adoption och ekonomi...min fråga är hur finanserar ni adoptionen och hur mkt kostar det?
jag skulle vilja ha 2-3barn men är tackasam om jag får ett biologiskt eller adopterad men jag oroar mig för ekonomin...
kan man få någon ekonomisk hjälp eller?
hur gör eller gjorde ni?
Svar på tråden: adoptionstankar som poppar upp..

Inte mest insatt...

Skrivet av  Sanne
...då jag hittills inte kommit längre än du, dvs till tankarna, men jag vet att det finns ett statligt bidrag på 40\' att få, samt tror att man kan låna till adooptionskostnaderna av staten? (Ni som kan, rätta mig om jag har fel).

Det finns säkert bättre insatta som kan svara på dina frågor, eller prova att surfa runt lite.

Lycka till!
 

Hej Orcid!

Skrivet av  S-J
Vad det kostar beror på utlandskontakt och vistelsetid i landet. Allt från ca 90.000 till det tredubbla kan man hamna på. Om du kollar på www.nia.se så kan du komma vidare till de olika organisationernas hemsidor, och där står de olika kostnaderna, ländernas krav på de sökande osv.
Efter genomförd adoption, dvs efter att adoptionen även gått igenom i svensk tingsrätt (vid svag adopion, läs om stark resp svag på nån av hemsidorna), kan alla adoptivföräldrar ansöka om och få ett statligt bidrag på 40.000 kr.

Vi har byggt på vårt befintliga huslån men det finns flera olika typer av lån man kan ta ifall man behöver och en del har särskilda adoptionslån. Det bör också stå om detta på www.nia.se

Lycka till!
 

pengar

Skrivet av  lotta
I informationen vi fick från adoptionsorganisationen fanns ett papper om adoptionslån, tor att det var S-E banken. Vi har inte valt det då räntorna var alldeles för höga, utan vi har lånat av föräldrar och ska även plussa på vårt huslån, dessutom får man spara ihop så mycket det går. Ekonomin stoppar nog en del som hade velat adoptera. Vissa länder är också rätt petiga med hur mycket pengar man har, kräver utdrag från banken och vill ha en ekonomisk redogörelse skickad till sig. Vär utredare från socialen frågade också hur vi hade tänkt finansiera adoptionen, våra löner är ju inte de högsta precis, jag är t ex lärare...

Lycka till!
 

det låter som att....

Skrivet av  Orcid
det är jättesvårt att adoptera.
speciellt oroar jag mig för dessa som ska ska göra utredningen om man är ok som adoptivförälder och att som du nu skriver de vill veta HUR man finansierar och att en del länder vill se ens ekonomi...
det känns tungt.
jag är rädd för att när eller om den dagen kommer att vi ska bli nekade...jag tror inte jag klarar det...

är livet verkligen så här hårt?
 

upp med hakan

Skrivet av  lotta
så farligt är det inte. Jag tycker att du ska kontakta socialkontoret och diskutera med utredaren så akn du få hjälp på vägen. Jag tror att det kan vara olika i olika länder hur de ser på det där med pengar och det är ju också så att det skiljer väldigt mycket mellan länderna vad en adoption till slut kostar. Överlag verkar det vara så att det kostar mer att adoptera från de länder där barnen adopteras bort väldigt små.

Lycka till-tappa inte sugen!
 

Artiklar från Familjeliv