Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kul med lite aktivitet härinne!

Skrivet av Nina och Ines
Hej, jag har varit här och nosat en del men har haft så mycket annat att bearbeta att det itne blivit så aktivt.
Har även tittat på adoptera.nu men där är det så hätskt ofta att man inte vågar skriva.
Vi ville adoptera redan innan vi fick och förlorade vår dotter, dvs blanda barn. Det känns som om det inte är riktigt accepterat, men jag ser det mer som att a-barnet verkligen inte är ett "andrahandsval" (vilket det inte heller är när man är ofrivilligt barnlös - man har ju faktiskt inget annat val!!!)utan högst medvetet utvalt även om vi även väljer att försöka få fler b-barn.

Det är min lilla rädsla inför hemutredning - att de inte ska godkänna oss utan säga "skaffa b-barn istället"...

Och förresten ska vi satsa på enskild adoption, vilket betyder att vi inte går via svensk organisation (vår ledare på de obligatoriska träffarna verkade tro att vi skulle göra en privat adoption vilke talltså inte stämmer - vi går via myndigheten i min mans hemland) Så det blir nog rätt krånglit. Men pappersarbete är ju kul...
Hoppas att vi kan följas åt lite här utan pekpinnar och med många uppmuntrande tillrop!

Kram
Svar på tråden: Kul med lite aktivitet härinne!

Hej

Skrivet av  lotta
Kul med lite nya ansikten(eller vad man nu ska säga)!

Enskild adoption låter intressant.Kul med pappersarbete...hmm, jag antar att du är ironisk för det måste du ju vara...eller tokig kanske? Nåja, pappersarbetet är vad jag själv tycker är det jobbigaste med adoptionen, jobbigare än utredning och allt annat man ska gå igenom. Jag har alltid avskytt sådant. Men det är vad som ska till och då får man bita ihop.

En hel del i vår adoptionskurs kan få biologiska barn men vill av olika skäl adoptera och de har blivit godkända så det blir säkert ni också. Det man ska ha tänkt igenom är vilka motiv man har till adoptionen så att man kan förklara det för dem.


Kramar från mig
 

Artiklar från Familjeliv