Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tittar också in för första gången..

Skrivet av Nilla
Jag får väl också lov att presentera mig. Jag och min man fick vårat medgivande i torsdags!! Vi var lite spända eftersom mannen är 47 år..och då sa ändå våra utredare att vi inte behövde oroa oss, men det gör man ju ändå.. Själv är jag 39 och vi har en gemensam dotter som snart fyller 5 år. Hon blev till med hjälp av IVF, på det fjärde försöket. Efter henne gjorde vi 4 försök till syskon men icke, så i somras bestämde vi oss slutligen att _nu_var vi redo att adoptera. Synd bara att man skall vara så envis så att man inte startade det här tidigare. Det land som har "valt" oss är Kina, detta pga min mans ålder, mig veterligt finns det inga andra länder som accepterar så "gamla" föräldrar. Men Kina känns mycket bra! Det enda som jag "fasar" för är flygresan, är extremt flygrädd..huga.
Svar på tråden: Tittar också in för första gången..

hej!

Skrivet av  lotta
Jag och min man är också på gång med adoption från Kina. Vi skickade våra papper i november och just nu är det ca 8 månader till BB. Det finns en Kinalista att gå med i, bra med info och möjlighet att snacka med andra som ska eller har varit i Kina.

Lotta
 

Hej!

Skrivet av  Nilla
Vad spännande att ni *snart* skall få åka!
En fråga, hur länge tog det , fråm medgivandet tills förmedlingen skickade iväg era papper till Kina? Är inte så insatt ännu, skall börja en studiecirkel nu i veckan och skicka in medgivandet till AC, skall bara ta kort på oss först, det ville dom ha.
 

det tog ca

Skrivet av  lotta
två månader har jag för mig. Vi fick medgivandet i slutet av augusti och ganska snabbt fick vi pärmen med instruktioner till hur vi skulle ställa ihop vår ansökan till Kina. Och i november skickades allt till Kina så det gick i racerfart tyckte jag. Trodde faktiskt att allt det skulle ta mycket längre tid.

Studiecirkel går vi nu och det är mycket givande och kul att få träffa andra som också vill tjata om sådant som jag vill tjata om-barn och adoption....!

kramar!
 

Välkommen!

Skrivet av  solna-madde
Oj vad spännande med Kina! Det är ett av mina favvoländer men vi får se var vi hamnar till slut.

Grattis till medgivandet förresten!
kram!
 

Tack!

Skrivet av  Nilla
Ja, det är spännande med Kina, är så fruktansvärt flygrädd bara..
Hoppas att din intervju gick bra. Själv tyckte jag att det var helt ok att bli intervjuad. Eller som jag sa till henne på slutet, det är sällan man är så i fokus, att någon är så "genuint" intresserad av att höra just min åsikt =)
 

välkommen och lycka till! (imt)

Skrivet av  Majoslava
 

Kanske Ryssland?

Skrivet av  Kinaförälder
Välkommen hit!
Vet inte säkert men tror att Ryssland och något annat f.d Östeuropeiskt land skulle kunna fungera för er. Min man var i ungefär samma ålder och Ryssland var i alla fall möjligt för oss men det börjar vara några år sedan nu och de olika ländernas krav förändras emellanåt. Inom Europa är det ju i alla fall teoretiskt möjligt att ta sig utan flyg.

Vi är själva Kinaföräldrar och jag vet om en familj som tog Transibiriska till Beijing. Nu hade de turen att få barnbesked från ett barnhem relativt nära Beijing, det är dock inget man kan styra äver själv. Hem igen flög de dock...

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv