Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en undran...

Skrivet av Orcid överviktig med tusen tankar......
jag sitter här..får ingen ivf förens jag gått ner i vikt...motivationen har försvunnit och jag grubblar hela tiden.

längst in har alltid adoption varit ett självklart alternativ och min undran är...
vi kan tänka oss ett barn upp till 3år (vet inte xakt vad adoptionsgränserna går mellan bäbis osv.

min undran är. om man får ett barn som är 6mån eller 3 år har man ändå chansen att få ut mammaledigheten?
jag undrar detta för jag tänker på barnet som kommer till främmande land och främmande språk och främmande familj.man vill ju ge barnet en trygg start och inte skicka till dagmamma och dagis efter kort tid.

min fråga kanske låter dum men jag vet ju nite hur det fungerar att adoptera....

en annan sak är också..om ni lånat pengar (lagt om huslån) på banken. har ni sagt vad det är till för, har det varit svårt att få låna? och har ni behövt ha några "bevispapper" för att visa banken?
Svar på tråden: en undran...

Hej Orcid...

Skrivet av  Majoslava
jag är inte säker jag förstår din fråga, om man har chans att ta ut föräldraledigheten för ett adopterat barn...

När man fött barn, så kan man ta ut föräldradagar hur man vill, och de får man utnyttja tills barnet fyllt 8 eller avslutat klass 1.
När man adopterar, så får man samma antal dagar som om man fött barnet, som kan tas ut från den dagen då man fick barnet i sin vård. Man kan utnyttja dessa daar under ett antal år (tror det är 7 eller 8), men inte längre än att barnet fyller 10. Det står mera om detta på www.fk.se, likaså om hur många dagar det handlar om just nu.
Så, om du får ett barn som är 3 år gammalt, så kan du lugnt stanna hemma med det i några år.
 

precis så...

Skrivet av  Orcid
var det jag tänkte :)

tack....då vet jag att det gäller samma regler som om man fött barnet själv.
var rädd att man inte kunde vara hemma med sitt barn pga att det var adopterat...dum fundering men den oroade mig....men nu är jag nöjd

Tack tack :))
 

Föräldraledighet.

Skrivet av  S-J
Man får som adoptivförälder lika många föräldrapenningsdagar som alla andra. Och detta oberoende av om barnet är nyfött eller 6 månader eller 3 år t ex. Man räknas som förälder från den dagen man får barnet i sin vård och kan ta ut f-ledighet därefter.

Vi har byggt på vårt huslån, alltså vi byggde på ett redan befintligt lån. Vi behövde nog inte ange vad vi skulle ha pengarna till, så länge husets värde översteg lånesumman. Men vi sa det ändå för att trycka på lite extra och få snabbt svar, så vi visste vad vi hade att rätta oss efter.
 

skönt att veta...

Skrivet av  Orcid
fk inte ser någon.."skillnad" på adoptiv och biologiskt barn då för mig är ju mitt famtida barn mitt vare sig bio. eller adopt.

ok man behöver inte berätta för banken men det har sina fördelar :)

Tack tack för svaren :)
 

till orcid

Skrivet av  maria
om du fick nej just prg av din övervikt skulle jag överväga att anmäla tjänstemanen för diskrimineringsmanen ,Verkar helt absurt enligt lag ska det inte ha någon betydelse . Världen är full av barn utan föräldrar och föräldrar utan barn tjocka smala Tänk om det var tvärtom om du vägde för lite . Läser här lite då o då för jag har släktingar som adopterar och hon är liten o så smal så smal och inte gjorde det något int´
 

Men med övervikt

Skrivet av  mia
minskar chansen att en IVF ska fungera, därför är det bättre att gå ner lite innan om man är kraftigt överviktig. Inte har de begått tjänstefel väl???
 

märkligt ändå

Skrivet av  maria
då får det vara riktigt mycket övervikt minst 30 kg, för att de ska resonera så Och som jag skrev på smal fungerade det ju inte eller deras val blev ju adoption Och hon säger själv att hon ångrar att hon inte valde det direkt, det är hennes åsikt,
 

hej..

Skrivet av  Orcid
jag har 13kg övervikt för att få ivf.
om jag bantar bort dom så får jag hjälp. men jag vet ju att hormoner får mig att gå upp så jag är ju rädd att jag ska gå upp när vi börjar med ivf och att dom då avbryter :((

men att kunna vara FÖR tjock/smal för att få adoptera det visste jag inte...nu blir jag än mer orolig :((((

ska man aldrig få bli mamma pga av en dum kropp som bara krånglar :/
 

13 kilo?!

Skrivet av  Kicki
Betalar man sin IVF själv så är det ingen som diskuterar 13 kilo. Och dessutom så kan läkaren bara rekommendera - det står INGET i lagen om viktgränser!

Det samma gäller adoption. Jag är kraftigt överviktig och visst diskuterar vi min vikt i hemutredningen, men den kommer inte at vara avgörande.

Kicki
 

inte adoptera kan jag tro

Skrivet av  maria
utan läste mitt inlägg och det var nog lite virrig , jobba o titta fn samtigt inte bra ,,glömde bort såg jag nu en hel mening ,,vara för smal på iv var inte bra heller ,,fungerade inte alls , så de blev inget men de fick lov först. Sedan när det misslyckades var det en förklaring men nekade blev de ej,
så ställ dig i kön. någon väntar, ,,,
 

Artiklar från Familjeliv