Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett eller två barn?

Skrivet av Bio+
Vi har ett barn som kommer att vara mellan 5-6 år om/när han blir storebror. Behöver nog inte säga att han är van att vara i medelpunkten:-) Jag är helt på det klara med att det blir en stor omställning för honom oavsett, men har någon här erfarenheter av att ta två adoptivbarn samtidigt, t.ex. syskon eller tvillingar, när man har ett äldre barn hemma? Är det klokt även med tanke på de nya barnen, som kanske inte får all den uppmärksamhet i början som de borde få för att må bra? Men sen tänker jag att de kan ha större glädje av varandra senare? Vi tänker ta 1-2 barn 0-3 år om allt går som vi tänkt.
Svar på tråden: Ett eller två barn?

Att få syskon...

Skrivet av  Majoslava
är en stor omställning i ett barns liv.

Tar man hem två barn, så skall man vara säker på att man klarar det, med tanke på att man redan har ett barn hemma. Tänk på att de nya barnen kan komma att kräva mycket mera än vad ni är vana att ge, och man måste också tänka på det stora barnet.

Jag vet att det finns några som adopterade syskonpar, men utan några barn hemma, och det är en skillnad, tycker jag, för man är två föräldrar och kan klara av två barn, och inte har ett till att dela sig med.

Man kan tänka sig få avlastning med det stora barnet av någon släkting, men det vill också ha sina föräldrar...

Ja, mycket att tänka på, och bara ni som kan bestämma hur ni skall göra.

Lycka till!
 

Precis...

Skrivet av  Bio+
och jag läser mellan dina rader (och vet nog innerst inne) att det inte är det klokaste vi gör att ta hem två barn samtidigt. Främsta orsaken är vår egen ålder, vi passerar strax det magiska 40-strecket. Men man ska ju för den skull inte stressa fram ett beslut, hellre nöja sig med ett barn. Fast.....
 

Tål att tänka på...

Skrivet av  Inga Visor
Det kommer väldigt få syskonpar = kan bli mycket lång/längre väntetid än för ett barn...
Mycket få syskonpar ryms inom åldersintervallet 0-3 år...
Syskonpar kan komma att innebära att två föräldrar måste vara hemma under avsevärd tid....
 

Men de behöver ju inte...

Skrivet av  Bio+
vara syskon, eller är det så man resonerar? Om vi säger att vi vill ha 2 barn 0-3 år, kan inte vi få ex. 2 st 3-åringar eller en som är 1 och en som är 2 år? Blir det två hämtningstillfällen eller får man hämta båda samtidigt, blir det från samma barnhem eller olika?
Många frågor!!!
 

Man placerar

Skrivet av  Inga Visor
bara biologiska syskon samtidigt i samma familj. Det är jobbigt nog ändå med syskon och av den anledningen görs inga samtidiga placeringar av barn med olika bakgrund i en familj.

Det normala är att man hämtar barn nummer ett, låter det få den tid det behöver för att komma till ro och knyta an och därefter gör man en ny utredning för barn nummer två...
 

Artiklar från Familjeliv