Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fler frågor....

Skrivet av Orcid
vi är förlovade och har pratat om att gifta oss i år...
min tankeverksamhet går på högvarv med tusen frågor...och nu har denna fråga poppat upp:
ska man vara gift när man påbörjar en utredning för att få adoptera eller är det ok att gifta sig under utredningen?
vilket land kräver INTE att paret är gifta(eller alla länder kanske gör det?)
vi har nu i maj varit tillsamnas i 8år.
Svar på tråden: fler frågor....

Hejsan

Skrivet av  Helena,Bettan
Du behöver inte vara gift för att få påbörja utredning, en del kommuner kräver det, men för att få medgivande enligt svensk lag måste du vara gift.Dvs ni kan påbörja hemutredningen men inte slutföra den innan ni gift er."Har ni inte gift er än, det skulle ni ju helst ha gjort igår":-)).Svensk lag kräver att ni är gifta och vad jag vet finns det inga länder som godkänner samboförhållande utan kräver äktenskap, sedna kan det vara olika tidslängdpå det hos de olika kontakterna.Ni har en spännande tid framför er:-)
 

Oavsett vad länderna ev. skulle tycka..

Skrivet av  S-J
.. så måste man i Sverige vara gift när man får medgivande, om man adopterar som par alltså. Är man inte gifta får man inget medgivande, punkt slut. Däremot finns det egentligen inget som hindrar att man gifter sig under utredningens gång, men inte alltför sent för det måste ju stå rätt i pappren.... Utredaren kan inte skriva en utredning där det står att ni är gifta fall ni inte är det. Och en del utredare kan vara negativa till att starta utredning på ogifta, fast det egentligen vore möjligt, så att gifta sig innan är för det mesta ändå en bra idé.

Läs på de olika organisationernas hemsidor (du hittar bl a dit via www.nia.se) ang ländernas krav. En del länder kräver att man ska ha varit gifta en viss tid, och det kan vara bra att veta innan....
 

I vissa länder

Skrivet av  HelenaD
Just nu kommer jag inte ihåg vilka... *tänker* Sydafrika och Etiopien? Nä, jag minns inte... I alla fall så kan man där tillgodoräkna sig samboförhållandet som ett tecken på att man har ett stabilt förhållande men man måste ändå vara gift. Annars har ganska många länder kravet på just det där att man ska vara gift tre år eller, som Kina, att man ska vara minst 30 år. Jag minns inte hur gammal du är men visst är du väl mer som jag? Vi har i maj varit gifta i två år (tillsammans i 10 år, sambo i 9 år) men har räknat ut att när allt är klart för att skicka papperen till landet så har vi förmodligen hamnat på treårssträcket ändå och får fler valmöjligheter. Därmed inte sagt att det är _omöjligt_ för att man varit gift en kort tid! Men gift måste man vara.

Ja, visst är det tusen tankar som snurrar innan man fått ordning på allt :). Hur lång väntetid har ni för att få börja hemutredning? Här är det ett halvår och har ni något liknande så hinner ni ju gifta er innan den börjar!
 

I vår kommun...

Skrivet av  Zimba
..var man tvungan att vara gift innan en hemutredning kunde starta.

Zimba/ Mamma till två flickor från Kina :-)
 

Jag tror...

Skrivet av  Majoslava
att alla länder har krav på att man skall vara gift, och vissa vill ha en viss längd på äktenskapet också.
Mer aom ländernas krav kan du kolla på organisationens hemsidor, som du hittar på nias hemsida.

Men först och främst så enligt svensk lag, om ni vill adoptera som par, så måste ni vara gifta. Man kan adoptera som ensamstående också, men då blir det lite mera komplicerat.