Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga..

Skrivet av Fryttet
..finns det nån lägsta ålder på att få adoptera??

Jag om min make har beslutat att vi vill "göra världen en tjänst" och ta hand om ett barn som inga föräldrar har.. fastän vi kan få egna barn (tror vi ju iallafall).
Vi tycker som så att det är bättre att ta hand om barnen som redan finns än sätta nya till världen.

Vi längtar verkligen efter barn redan nu, vi har fasta jobb båda två.
MEN vi är dock bara 22 och 25... men inte sämre föräldrar för det.
Svar på tråden: En fråga..

Ni ska inte..

Skrivet av  S-J
.. adoptera för att göra världen en tjänst utan för att ni vill bli föräldrar och ser adoption som ett bra sätt att bli det på. Adoption är inte välgörenhet... Jag förstår att ni inte menar det så men det tål att tänkas på hur man uttrycker sig, i synnerhet i en kommande utredning.

För att få adoptera ska man ha fyllt 25 år. Det finns undantag men då gäller det främst anhörigadoption t ex. Generellt är det 25 år som gäller, så ni får nog ställa er in på några års väntan. Använd gärna tiden till att läsa på om adoption genom literatur och Internet t ex, ur alla möjliga vinklar och både det som är bra och det som är jobbigt. Man kan aldrig vara FÖR förberedd.

Lycka till!
 

De flesta länder...

Skrivet av  HA
...kräver att ni ska ha ett läkarintyg på att ni INTE kan få barn på naturlig väg.Fast eran tanke var bra tycker jag att ni ska tänka på det noggrant.Adoptivbarn kan ha funktionshinder som senare visar sig eftersom man(oftas)inte vet deras bakgrund.Barn som blivit lämnade av sina föräldrar kan ha mycket svårt att anpassa sig i sin nya familj.Vissa barn repar sig aldrig.Jag som fd barnlös mamma har lite svårt att förstå varför man inte satsar på ett biologiskt barn som man får ta hand om från födseln.Men det är erat val/Lycka till
från Mamma till adopterad,utvecklinsstörd flicka!
 

adoptera inte

Skrivet av  adopterad
på premisserna "att göra världen en tjänst". Alla barn har rätt till att känna att just de var önskade och älskade för sin egen skull och inte vara någon annans biståndsprojekt. Om ni vill göra något för "världens barn" så kan ni stödja ex barnbyar eller Rädda barnen eller någon annan verksamhet som arbetar för barn. Eller bli fadderföräldrar till ett barn. Att adoptera för att rädda något barn är det sämsta utgångsläget man kan tänka sig ha för att adoptera. Allt för många adoptivbarn kom till sina föräldrar på det sättet på -70 talet och idag har man erfarenhet av att det inte alltid gick så bra för dem. Ett adoptivbarn är som vilket annat barn som hellst MEN med generellt större behov. Ett adoptivbarn har ofta flera separationer med sig i bagaget och kan få brottas väldigt mycket med sin identitet. Allt detta ska man som adoptivförälder kunna hantera och finnas till för att stödja.

Man ska adoptera utifrån en genuin "egoistisk" längtan efter barn, att bli förälder och inte utifrån att göra ett barn en tjänst. Barnet kommer (förhoppningsvis) inte att vara tacksamt över att ni adopterade det utan har rätt att se det som självklart.

Ni är unga, läs på om adoption. Ex "Hitta hem" eller "Blod är tjockare än vatten" Träffa vuxna adopterade. Låt beslutet mogna fram. Ock släpp tanken på "rädda världens barn". Det blir aldrig en bra grund för adoption.
 

Håller med du fullständigt..

Skrivet av  Åsa med Aron och Ruben
"IMT"