Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

S-J !!!

Skrivet av Ullen
Hej Ullen här....
Jag har varit borta härifrån en längre tid men nu då jag kom tillbaka ser jag att du blivit mamma. Vad härligt !!!!
Det är du värd !!!
Hoppas ni trivs bra tillsammans du och den lilla, ja pappa också förstås. Lycka till nu med er nya familjemedlem.
STOOOR KRAM
Svar på tråden: S-J !!!

Åh äntligen! Grattis! :)

Skrivet av  Ellen
Springer här dagligen för att hålla koll och läste din info helt nyligen och har ändå inte upptäckt den glada nyheten förrän nu när Ullen ropar ut den! :D
Grattis, grattis! :)
Har goda vänner som ska hämta från Ryssland snart, de har varit på barnbesök och träffat sin flicka, som fyllde två dagarna efter att de var tvugna att åka hem utan henne - Ryssland kräver tydligen TVÅ resor, en besöksresa då de väljer ut ett barn åt paret, och så en hämtningsresa. Vilka turer och vilken väntan! *pustar*
Hoppas ni snart får hem er pojke! Hur gammal är han förresten? :)
Kramar /Ellen
 

Tack Ullen och Ellen ,)

Skrivet av  S-J
Och kul att se dig igen Ullen!

Han fyller 1 år nästa helg och om allt går som det borde så hämtar vi hem honom i slutet av året.

Ellen, jag tror du missuppfattat det där med två resor till Ryssland (även Polen t ex har så). Man åker inte dit så att de kan välja ut ett barn åt en, tack och lov är det inte så adoptioner fungerar i Sverige via adoptionsorganisationerna, man utses precis som annars som föräldrar åt ett barn och den första resan så får man träffa barnet och ange att man lämnar sitt samtycke till att adoptera honom/henne. Sen reser man hem och väntar på att pappersarbetet blir klart och därefter får man åka och hämta hem sitt barn. Om jag förstått det hela rätt....
 

:)

Skrivet av  Ellen
Nej, nej, inte att min vän valde ut ett barn, men att innan den resan visste de inget om barnet utan kände att de blev "granskade" och "godkända" av ryssarna som sedan valde ett barn åt dem och presenterade dem, typ... :)
Hur som helst har de varit över en första resa och fått klarteckan för en tjej på två år, och nu väntar de på att papperskvarnarna ska mala klart så de ska kunna få hem henne! :)
(önskar jag kunde trimma papperskvarnen något...)

Lycka till!
Kramar /Elln
 

Jag tror..

Skrivet av  S-J
..faktiskt inte det går till så alls att "de" väljer ett barn åt en när man är där, utan att man precis som från alla andra länder har blivit utsedd som föräldrar åt ett visst barn redan innan man åker dit... däremot är det inte säkert att man vet så mycket om honom/henne.
Nåväl, oavsett, hoppas allt går smidigt för dem.
 

Min väninna väntar också barn därifrån

Skrivet av  Marijä
Från S:t Petersburg. De "fick" honom först här i Sverige, (dvs foto, namn, info) sedan fick de åka och hälsa på honom, och nu väntar de på att få hämta hem honom....
Han valdes speciellt för det här paret, utifrån deras utseende och personlighet, så att han skulle passa in i familjen. Och jag har sett kort på honom, och han är så lik sin pappa att det är löjligt! :-)
 

Det är det-..

Skrivet av  S-J
.. jag menar. Man får barnbesked hemma i Sverige, man åker inte dit och får ett barn utvalt åt en på plats på barnhemmet...

Dessutom ska alla adoptioner ske utifrån barnets behov av föräldrar, inte utifrån de vuxnas önskan om ett barn, så det är föräldrarna som väljs ut just för det enskilda barnet och inte tvärtom.
 

Artiklar från Familjeliv