Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå spädbarn från Kina

Skrivet av Helen T
såg jag i DN en adoptionsannons på familjesidorna av en familj som hämtat en flicka som föddes i april i år. Kan det alltså stämma att man nu kan hämta så små barn därifrån?
Svar på tråden: Apropå spädbarn från Kina

Man ska akta sig för att dömma...

Skrivet av  Tina
...när man vet så lite... ;)
Nu verkar det dock som denna människa inte ens existerar (har ju inte svarat/läst mer här - vilket i o f inte är konstigt efter dessa påhopp...) men önskar att folk kunde ta reda på massa fakta innan dom uttalar sig.
Själv vet jag inte, har ingen åsikt om saken utan har bara läst detta här på denna sidan.
 

??????

Skrivet av  Helen T
min fråga var helt seriös! KAN man adoptera så små barn från Kina - trodde bara att man kunde få barn som är kring ett år. Vet du eller nån annan hur det är?
 

man kan få yngre barn

Skrivet av  EllaNora
jag har bekanta som fått en dotter på sex månader. Vanligtvis är väl att de är mellan 7-18 månader- Min mans kusin var dock två år när hon kom hit till Sverige.
 

Om de i DN hade gjort det

Skrivet av  EllaNora
så fungerar det ju!:-)
 

Tack

Skrivet av  Helen T
för dina svar. Anledningen till att jag frågade var att jaqg haft en uppfattning om hur det är och längre ner på denna sida kan du se gott om bevis på att erfarna och kunniga adoptivföräldrar tvivlar på sanningshalten i påståenden om att spädbarn kommit till Sverige från Kina adoptionsvägen. Jag ville bara försäkra mig om att DN-annonsen var riktig.
 

det jag har fått veta

Skrivet av  lotta
är att man inte adopterar bort barn internationellt innan de är sex månader ifrån Kina. Vad jag vet gäller deras lagar i hela Kina. Annat är det förstås med Taiwan. Därifrån kommer visst barn som är yngre än ett år. Jag är helt övertygad om att Elsa och Peters barn är påhittat!
 

Kan det vara ett tryckfel?

Skrivet av  HelenaD
Om det var en "vi har fått en dotter"-annons, alltså? I sådant fall kanske personen på DN automatiskt satte in -04 som årtal eftersom "alla" som fått en dotter i år har fått en sådan som är född i år... Ja, om man nu inte adopterat då :)
 

Förstår ..

Skrivet av  ::
varför detta är så viktigt.

Sanning eller inte, det som är viktigt att veta är att de barn från Kina som räknas som små oftast är runt året och det är den ålder man har att ställa in sig på mentalt och längta efter om man vill adoptera från Kina.

Sen händer det att barnen är rätt mycket mindre än året vid både barnbesked och resa - men å andra sidan händer det också att de är rätt mycket äldre.
 

Jag tror...

Skrivet av  solna-madde
.... att det var familjedatumet som stod i annonsen. Det stod nämligen ingenting om att hon var född då utan det är bara andras tolkningar av datumet.
 

Artiklar från Familjeliv