Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av ce
Varför adopterar man inte oftare från östeuropa i stället för från tex Indien och Kina?
Inget negativt om nåt av länderna eller barnen därifrån, bara en stilla fundering av det nyfiknare slaget.
Jag har nämligen vänner som träfades, gifte sig, bestämde sig för att adoptera och fick en pojke från Bulgarien eller Rumänien, kommer inte ihåg vilket, på bara ett år totalt.
Det är betydligt fortare än när ni adoterar från tex indien, enligt vad jag läser nedan?
Svar på tråden: Fråga

Du kan själv jämföra olika länder t ex här:

Skrivet av  HelenaD
http://www.adoptionscentrum.se/adoption/landlista.asp

Jag skulle gissa att en stor del beror på medgivandeåldern. Ryssland är lägst med 0-18 månader medan de andra europeiska länderna har högre lägsta-gräns. Väntetiderna är inte särskilt korta i jämförelse med de andra länderna, kostnaderna ungefär lika stora och många barn har en diagnos. Nu ställs det av tradition tydligen mycket oftare diagnoser där än här, så det behöver inte alls betyda något. Fast jag tycker personligen att det känns skrämmande ändå...

Nu har jag i och för sig rysk släkt så helt avskrivet är väl inte just Ryssland som land hos oss. Vi kommer dock ha som högsta medgivandeålder 0-18 månader så då passar vi inte in på några andra europeiska länder.
 

Okej

Skrivet av  ce
då förstår jag
Mina vänners son var ett par år när de fick honom, kanske därför det gick så fort?

Tack för at ni svarat
 

Barn i alla delar av världen..

Skrivet av  S-J
.. behöver förldrar, och för mig känns det egentligen ganska meningslöst att ställa olika länder emot varandra..... Och hur man än väljer får man ofta "försvara" det inför andra (menar inte just dig nu utan ö h t). Adpterar ni från Polen bara för att andra ska tro att barnet inte är adopterat eftersom h*n har samma hudfärg? Adopterar ni från Colombia bara för att ni vill ha små bebisar? Adopterar ni från Baltikum bara för att det ligger nära geografiskt? Osv...

Ryssland och Polen t ex är ganska stora och "populära" adoptionsländer vad gäller Sverige. Däremot är antalet barn som kommer hit inte lika stort från t ex Kina, mycket beroende på att antalet barn som finns tillgängliga för adoption helt enkelt är mycket större i Kina. Antalet barn som adopteras från Kina till andra länder ö h t är mycket stort.

Via www.nia.se kan du komma vidare till de olika organisationerna och där läsa om hur mycket det kan skilja sig mellan de olika adoptionsländerna. Båda vad gäller ålder på barnen, handläggandetid (som kan variera mycket och kan vara både kortare och längre än vad som står), kostnader (stooooor skillnad), krav på utbildning och äktenskapets längd, kav på sterilitetsintyg och andra läkarintyg, vistelsetid i landet osv... De allra flesta kan inte välja fritt.

Rumänien har f.ö beslutat att upphöra med internationell adoption, det stod i AC:s tidning.

Själv skulle jag inte vilja adoptera från Polen. Jag tror t ex att det faktum att man åka dit en gång och träfar sitt barn och sedan får åka hem igen innan allt är klart för att hämta barnet skulle vara för jobbigt för mig... Bulgarien är ett ganska nyt adptionsland och var inte etablerat när vi startade vår adoption. Ryssland var aldrig aktuellt av flera olika skäl, vi passade helt enkelt inte in för det landet. Det känns lite som att du tycker det är konstigt att man inte i första hand vill adoptera från Östeuropa, och inte enbart pga tidsaspekten (och det är inte så att det alltid går snabbare i östeuropa än Asien t ex, hamnar man rätt i förhållande till kvoteringen kan det gå väldigt snabbt från Kina, från Korea ka det gå på ett halvår osv)..... Om det är så du menar, jag kan givetvis ha inbillat mig den känslan, så undrar jag varför då? För att barnen oftast inte är mörkhyade och därför kan se ut som om de vore våra biologiska barn, eller nåt annat?
 

Nej

Skrivet av  ce
det är inte pga hudfärg, mina vänner som adoterat från Bulgarien/Rumänien (tror det var Rumänien) har ett mkt mörkt barn, de tror han är sigenare, de är svåra att adoptera bort inom landet tydligen.

Jag tänkte som sagt på tidsaspekten då många får vänta åratal och mina vänner fick sin son mycket fort. Nu var han ett par år gammal, kanske det är därför det gick så fort?

Andra vänner till mig adopterade för ca 20 år sedan en dotter från Polen (då 11 år gammal, de fick stora bekymmer med henne tyvärr innan hon lugnade ner sig), som är väldigt lik sin mamma. Nu visar det sig att den tjejen inte kan få egna barn och måste adoptera om hon vill ha barn vilket hon väldigt gärna vill. Känns lite som att detta är ärftligt denna barnlöshet, men mor/dotter har inga riktiga blodsband så det är den elaka slumpen helt klart som gjort detta.

Tack för att ni svarat.
 

Ja, det är..

Skrivet av  S-J
.. nåt som många nog inte tänker på, att barn från Östeuropa inte tvunget är "vita". Barnen därifrån kan ha sitt ursprung i många olika delar av världen. Tack för ditt svar, jag är glad jag hade fel ;)

Hur lång tid det tar varierar som sagt, även inom de olika världsdelarna. 3 månader från anskan till barnbesked och ytterligare en månad tl resa är inte ovanligt från t ex Korea, medans andra länder i Asien som t ex Indien normalt har en handläggningstid på 1-1½ år i genomsnitt. Sedan kan vissa få vänta längre än väntat, som t ex vi pga att det blev väldigt trögt i Inden ett tag, medans vissa kan få barn snabbare än de trott av olika anledingar också.

 

Artiklar från Familjeliv