Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om bäcken-massage (långt)

Skrivet av Irre
Hej!
Har skummat inläggen på denna sida, som var ny för mig, och ser lite funderingar om olika behandlingsformer. Tänkte bidra med vår erfarenhet av det Ika beskriver nedan.

Vi konstaterade på vår son vid ett par månaders ålder att huvudet var snett och att han bara låg åt ena hållet. Efter diskussioner med BVC remitterades han till sjukgymnast. Vi bor i Åkersberga, norr om Stockholm, och fick därför remiss till Aktiva-Re, som är den privata sjukgymnastkliniken på Åkersberga sjukhus.

Vår sjukgymnast Anso Schelin, bedriver tillsammans med Ikas Ingrid nedan, ett forskningsprojekt om torticollis. Rönen baserar sig, precis som Ika beskriver, på att man tror att snedheten sitter i bäckenet, snarare än halsmuskeln. Upptäckten kommer sig av att man behandlade vuxna bäckenpatienter som hade sneda huvuden och upptäckte att de rätade på sig, som en bieffekt.

Och faktiskt, vår son var sned inte bara i huvudet, utan i hela kroppen, vilket vi inte hade reflekterat över. Vi fick ett åtgärdsprogram som bestod av ett antal faktorer. Dels skulle vi uppmuntra vår son att röra huvudet åt andra hållet, vilket resulterade i att vi bytte sida i sängen (eftersom han sov emellan oss). Vi hade en mjuk kudde till honom och vi avråddes från att använda hoppgunga.

Men framför allt besökte vi Anso Schelin en till två gånger i veckan under förra våren. Hon masserade vår son i nämnda ligament i bäckenet, vilket inte gjorde ont på honom alls (till skillnad mot barnläkarens brutala bändande och sträckande av halsmuskeln). Han bajsade jättemycket och sov länge efter varje behandling, men efter sådär tiotalet behandlingar så var han faktiskt rak!

Det var helt otroligt - bara av lite massage i rumpslutet! Idag, ett år senare, ser vi ingen som helst snedhet på honom.

Att jag berättar så pass detaljerat beror på att detta är nya rön, som få läkare och sjukgymnaster känner till. Projektet befinner sig ännu så länge på forskningsstadiet, varför det heller inte finns extremt mycket dokumentation kring det. Och det ifrågasätts av många barnläkare. Men sjukgymnasterna i Åkersberga kämpar med att föra ut budskapet. De tar dessutom remisser från hela nordöstra sjukvårdsområdet i Stockholm.

Jag uppmanar därför alla föräldrar att kräva lite mer information om detta via era BVC och barnläkare! Be att de kontaktar Ingrid och Anso på Aktiva-Re i Åkersberga och be att - om möjligt - få remiss till just dem.

Det är möjligt att inte alla barn hjälps av denna metod, men om man kan hjälpa fler barn utan att det gör ont på dem och utan operationer, så är det ju värt ett försök!

Lycka till!
Svar på tråden: om bäcken-massage (långt)

hej

Skrivet av  L
vi har oxå provat denna metod fast det fungerade inte på våran dotter.
Jag vet inte, hon kanske va för "stor" för jag tror dom flesta hon Ingrid behandlade var yngre(?) vår dotter var nästan året.
Vet ej kanske om det har betydelse, men hon var bara sned i nacken inte hela kroppen kanske har det betydelse/eller olika form av torticollis.
hon föddes i säte vet ej inte riktigt här heller men kan det ha bidragit till nåt tro?
har även en morbror som i tonåren upptäckte att han alltid höll huvudet på sned och blev op pga det.
i vilken ålder fick eran son behandling, och vad tror läkaren att det berodde på?
 

Artiklar från Familjeliv