Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hmmm... kan det vara detta dottern har?

Skrivet av Julia
Hej... hittade detta ställe via sökning på Google. Har läst igenom era inlägg och ett par frågor har uppstått. Min dotter Alma 7,5 veckor har sedan födseln alltid legat med huvudet åt höger, och kan bara med stor möda vrida det ett litet håll åt vänster. Hon har som en "knöl" på vänster sida av halsen -mitt på halsmuskeln, och vi var igår hos en barnläkare som tittade till det. Han visste inte riktigt vad det var, och talade om en blödning i samband med förlossningen, gälgångar mm. Vi har nu fått en remiss till cytolog för att ta cellprov och jag är såklart livrädd att det är en tumör eller nåt läskigt.
Det var därför en stor lättnad att hitta denna sida, för mycket av det jag läser låter bekant, för Almas vänstra öga är också lite mindre än det högra.
Men kruxet är att jag fattat det som att har man torticollis så ligger stelheten på samma sida man har huvudet åt -dvs om nu Alma har sin "knöl"/stelhet på vänster sida så borde hon ju ligga med huvudet åt vänster, och inte åt höger som hon gör? Eller har jag missförstått det hela?
Vore tacksam för svar, för jag är jätteorolig inför cellprovet.
Tack på förhand!
Svar på tråden: Hmmm... kan det vara detta dottern har?

hej

Skrivet av  Linda
min dotter hade en liten "knyta på hennes vänstra halsmuskel och hade sitt huvut lutat åt höger, men jag tror det kan va vilket som.
 

Min son...

Skrivet av  Anna
... har högersidig torticollis och har svårt med både lutning och vridnig. (Huvudet lutar åt höger men han vänder gärna ansiktet åt vänster.) Min son är nu över ett år men inte än helt ok fastän vi fått hjälp/träning sedan BB. Mitt tips till dig är att söka upp en sjukgymnast som kan torticollis. Ett annat tips är att du ser till att din dotter alltid har kudde (även i vagnen) samt att du ser till att hon varierar mellan att ligga på höger och vänster sida, samt rygg. Mina tips grundar sig självklart på att din dotter är frisk i övrigt och att knölen är "normal".
Tänker på er!

Kram Anna