Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Asymmetriskt ansikte (långt....)

Skrivet av Williams föräldrar
Hejsan!

Vår son William har precis fått diagnosen Torticollis. Han är fyra månader men har haft huvudet till vänster sedan han var ca 10 dagar gammal. När man tittar på honom i en spegel så ser man att ansiktsformen är asymmetrisk, dvs vänster kind är lite bulligare, vänster öga något större och munnen/käken är lite sned. Om man ser honom sör första gången så är det inte så lätt att upptäcka det, men vi som kollar in honom lite noggrannare ser det direkt.
Läkaren som ställde diagnosen säger att det troligast kommer att kommer att opereras och att träning troligtvis inte kommer att hjälpa så mycket. Till saken hör att William är väldigt stark och stadig i nacken, t ex så kunde han, mer eller mindre iallafall, hålla huvudet själv från det att han var en vecka gammal. Det gör att det är näst intill omöjligt att göra några av träningsövningarna för nacken...
Vår fråga nu är vilka erfarenheter andra föräldrar haft vad gäller asymmetrin? Att nacken ska fixa sig på nåt sätt det tror vi, men hur blir det med den platta huvudformen och de olika ansikthalvorna (inkl öronen som är olika stora!) Går det tillbaka eller får man räkna med att det blir vissa kvarvarande men?
Skriv gärna om när torticollisen upptäcktes och hur ni behandlade det.

Mycket tacksamma för svar!
mvh
Svar på tråden: Asymmetriskt ansikte (långt....)

Hejsan känner igen en hel del

Skrivet av  Linda
vill du så kan du kolla på min tjejs hemsida i dag är hon tre år blev op när hon var 1 år gammal har inte uppdaterat på ett tag men ...för nån mån va vi på återbesök ang torticollisen och läkaren tyckte att hon inte va "botad" till 100% så skulle få kolla upp en metod då dom sprutar in nåt medel imuskel så den blir lite längre hennes huvud känns fortfarande lite platt eoch även som du skriver är ena sidan större ena örat större och även lite utstående
 

Så har det fungerat för oss...

Skrivet av  Anneli och Felix 010714
Felix hade ett asymetriskt ansikte vid födseln. Huvudet lutade åt höger. Läkaren på BB sa att det asymetriska ansiktet skulle rätta till sig med tiden. Snedheten var något som han och resten av personalen på BB inte reagerade nämnvärt över, men eftersom jag tog upp det vid flera tillfällen skrev de en remiss till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Felix är nu ett år och enligt sjukgymnasten är torticollisen helt bra (det var tydligen väldigt lite och det räckte med lite lätt sjukgymnastik plus att jag hanterade honom så att han inte fastnade i "fel" läge). När det gäller det asymetriska ansiktet så tycker jag att det har blivit bra. Själv ser jag inget i alla fall(kanske är jag hemmablind).

Hoppas det går bra för er.

/Anneli
 

Vår dotter ...

Skrivet av  Mia med Clara 2/4
låg med huvudet snett från början. Jag trodde att det skull rätta till sig, men när hon var två månader fick hon diagnos torticollis. Vi gick sedan hos sjukgymnast varannan vecka i tvåmånader och fick där ett träningsprogram att göra hemma. Hennes assymetri var inte så stor, och den är i princip helt borta nu när hon är 4 månader. Vi behöver bara komma tillbaka till sjukgymnasten en gång till när hon sitter, så att de ser att hon håller huvudet rakt.
Hoppas att er lille också slipper operation.
 

Artiklar från Familjeliv