Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

torticollis???

Skrivet av lilla o
Hej!
Min dotter (snart två och en halv månad) vill helst bara titta på ena hållet och har helst huvudet vänt åt ena sidan. Vi var på ett läkarbesök igår och de talade någonting om torticollis... och tyckte det var bra om vi fick kontakt med en duktig sjukgymnast. Kan någon berätta mer om det här? Någon med liknande erfarenheter? Brukar sjukgymnastik hjälpa?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: torticollis???

Bra med sjukgymnast

Skrivet av  Annika
Hej!
Min dotter, som idag är nästan 3 år fick tillslut diagnosen torticollis. Hon var då 8 månader gammal och jag hade besökt min BVCsköterska i flera månader, utan att få varken remiss eller vettiga råd. Nog om detta, BRA att ni redan nu kan ta tag i detta och påbörja behandling. Tydligen finns flera "läror" inom sjukgymnastiken ang torticollis och hur man bäst behandlar. Mitt råd är att ni hittar någon som verkligen har erfarenhet av torticollis och håller fast vid träning och övningar med barnet. Det kommer att kännas hopplöst och svårt, men håll ut, tillslut syns framstegen och förhoppningsvis blir er dotter helt bra tillslut. Om ni har svårt att hitta en bra sjukgymnast där ni bor, så ta kontakt med Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, där finns verkligt kunniga sjukgymnaster som säkert kan hjälpa till.
Lycka till!!
 

tack för svaret

Skrivet av  lilla o
Hej!
Tack för svaret. Tråkigt att det tog så lång tid innan ni fick hjälp. Jag hoppas att sjukgymnasten vi ska till är bra, men man vet ju aldrig. Vi bor i Lund så Stockholm ligger lite långt bort, men kanske kan man ringa dem och få lite tips på hur man kan gå vidare om det nu inte skulle fungera med sjukgymnasten.
Om jag får fråga...Hur är det med er dotter nu? Har hon blivit helt bra?

Mvh
 

Jodå....

Skrivet av  Annika
Hej igen!
Tog lite tid innan jag hittade hit igen! Min flicka är helt återställd, hon kan vrida huvudet lika långt på båda sidor och lutar inte på huvudet hela tiden, som förut. Tyvärr är hon "platt" på ena sidan av skallen, bakom ena örat och mot nacken, om du förstår hur jag menar. Detta beror på att hon låg på samma sida hela tiden när hon sov. Eftersom hon gjorde det nästan hela första året, formades huvudet ganska mycket. Även efter vi påbörjat hennes behandling låg hon på "fel" sida när hon sov, svårt att få henne att inte röra sig i sängen när hon somnat!! Idag tror jag inte att det syns om man inte känner till det, hon har långt hår som döljer det platta ganska bra. Får se hur det blir när hon blir äldre, jag tror inte att det växer bort, kanske blir det lite bättre. Hoppas hon inte rakar skallen när hon blir trotsig tonåring!!!!?
 

*ler*

Skrivet av  lilla o
Hej igen!
Ja, man vet ju aldrig vad barnen kommer att göra när de blir tonåringar... *ler igen*...
Min flicka har även problem med att fogarna i skallbenet växt ihop för tidigt och detta ska opereras i januari förhoppningsvis. Det medför att hon kommer att få ett ärr från öra till öra över skallen. När hon får hår kommer det dock inte att synas. Hursomhelst har jag samma önskan som du... inga rakade skallar här heller...

Vi ska till sjukgymnasten på fredag. Jag har höga förhoppningar inför det besöket. När min flicka ligger på rygg börjar det redan bli bättre dock - hon tittar mest åt ena hållet men börjar även bli intressarad av det andra. På magen är det dock omöjligt. Där är det bara ena sidan som gäller. Hade ni samma problem? Finns det speciella övningar som man kan göra med barnen när de ligger på magen? Just nu vågar jag inte göra så mycket... är rädd att göra henne illa ju. Jag får väl höra vad sjukgymnasten säger också...
Ha det bra!
 

Artiklar från Familjeliv