Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

amningsbekymmer (långt)

Skrivet av E&E
Hej
Jag undrar om ni har haft problem med att amma era barn. Jag ammar nu mitt andra barn och hon skriker när jag försöker lägga henne till bröstet när jag sitter upp. När jag ligger ner så går det bra. Det var samma sak med mitt första barn och båda är/ har varit böjda som små bananer. Vi går nu på sjukgymnastik 2ggr/vecka och jag undrar: om ni har haft samma problem, hur lång tid tog det att rätta till? Jag funderar på att börja ge på flaska istället (hon är 4 månader)eftersom vi inte kan åka någonstans (jag kan ju inte amma liggandes annat än hemma...)
Svar på tråden: amningsbekymmer (långt)

Amningsbekymmer - också långt

Skrivet av  /U
Hej !

Min fru hade det verkligen kämpigt med amningen. På BB upptäckte de inte Torticollisen. En stor bov i detta, tror jag som man och står lite vid sidan av, är den extrema fixering vid amning som finns.

ALL FOKUS låg på att få igång amningen. Jag led alla helvetes kval med min stackars fru och ångrar än i dag att jag inte slängde ut bröstpumpar och annat genom fönstret ! (Jag tror att amningen hade haft en chans att komma i gång ordentligt om han hade fått flaskan till att börja med och inte blivit pressad som han blev - hur kul kan det vara ?)

Det visade sig efter några veckor, att vår son hade Torticollis. Detta upptäckte inte BVC förrän jag hade påtalat det ett antal gånger.

Det är klart som korvspad att problem med nacken kan påverka amningen. (Även om de doktorer vi frågat inte verkar hålla med).

Mitt råd är att man ska se lika mycket till barnets psykiska hälsa som fysiska.

Det är klart ni ska ut och röra på Er - och om du måste ge flaskan då - så gör det ! Barnet behöver lika mycket en glad och spännande omgivning som ett starkt immunförsvar.

 

Jag hade problem

Skrivet av  Andrea
Men jag visste inte då att han hade torticollis. När det upptäcktes (då var han ungefär 6 veckor) så hade jag precis slutat med amningen, för att det inte fungerade.
 

Artiklar från Familjeliv