Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mina erfarenheter - lååångt.

Skrivet av /U
Hej !

Vår son föddes med Torticollis och jag kände att det var så svårt att få något grepp om denna åkomma - därför bad jag om detta "snack". Här är lite vad jag kommit fram till :

* Torticollis kan bero på flera saker men symptomen är ungefär de samma : Man lutar huvudet och/eller kan inte vrida huvudet lika långt i alla riktningar.

* Den vanligaste orsaken hos barn verkar vara den sk. medfödda varianten där den ena nack/hals-muskeln av någon anledning är kortare/stelare än den andra. Vad detta beror på vet man ofta inte. Den vanligaste teorin är att barnet kanske har fått en skada vid förlossningen eller så kanske det har varit för trångt i magen.

* Standardmetoden för behandling verkar vara sjukgymnastiska övningar där nack-muskeln helt enkelt ska töjas ut. Man böjer och vrider huvudet på barnet. Låter enkelt men kan vara mycket svårt om barnet inte är med på detta.

* Det finns även andra teorier om den bakomliggande orsaken och därför andra former av sjukgymnastik bla en variant där man applicerar ett tryck i bäckenregionen. Många talar sig varma för detta - andra verkar det inte ha hjälpt alls. (Själv tycker vi att det hjälpte en del.)

* Torticollis är ovanligt och de flesta blir bra med sjukgymnastik - men det kan även krävas operation.

* Sjukgymnastiken kan ta lång tid och kan vara ganska jobbigt - då ansvaret för behandlingen ofta läggs på föräldrarna själva. Kräv därför hjälp om det är jobbigt !

* En annan stressfaktor för föräldrarna, som frenetiskt försöker stretcha sina barn, är att det finns risk för assymetri i ansiktet på barnet tex att ena ögat verkar lite större än det andra och att huvudet kan få en platt "fläck". - Mitt råd här : spana in dig själv i spegelen. De allra flesta är sneda och vinga i vilket fall som helst ! (Man kan även roa sig med att studera detta framför TV\'n ;-) ). Det är detta som ger karaktär.

* Det pågår en debatt i USA om att det är mycket viktigt att låta barnen spendera mycket tid på magen - speciellt nu när rekomendationen är att de ska sova på rygg. : se tex. http://www.infant-torticollis.org och "TUMMY TIME".

* En anledning till att man ibland får motstridiga uppgifter tror jag beror på att det är en ovanlig åkomma och att det helt enkelt finns brist på erfarenhet inom sjukvården.

Svar på tråden: Mina erfarenheter - lååångt.

Sjukgymn med \'tryck i bäckenregionen\'

Skrivet av  Inger
är det sacrokranialterapi som avses? Är ej så insatt i det men läste lite på www.ringblomman.nu.
 

Det som avses är

Skrivet av  Annika
att ett ligament i bäckenet gått i kramp och man ska lösa den krampen. En sjukgymnast i Stockholmstrakten har kommit på detta. Hon kämpar för att få detta vetenskapligt bevisat eftersom hon inte blir tagen på allvar.
 

Artiklar från Familjeliv