Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son har torticollis!

Skrivet av Kattis med Theo 020127
Fick ett tips om denna snackgrupp, då vi fått diagnosen idag. Min son är snart ett år, så diagnosen är sent ställd.

Läkaren och sjukgymnasten vi träffade ifrågasatte starkt att BVC inte reagerat tidigare! Dom menade t o m att vi borde ha fått remiss redan på BB!

Så vi känner oss lite lurade över att detta kommit fram så sent. Mina föräldrar tycker att vi ska gå vidare till ansvarsnämnd, men vem har energi till det?

Nu händer det flera saker. Vi ska på röntgen, till ögonläkaren för att utesluta att snedheten beror på skelning. Sen ska vi regelbundet på sjukgymnastik. Vi har fått övningar som vi ska göra flera gånger om dagen och en hemsk nackkrage som Theo ska ha ett par timmar om dagen (Theo var INTE förtjust). I maj ska vi på återbesök hos läkaren.

Orskaken till Theos sneda nacke är med allra största sannorlikehet att han legat så redan i magen.

Nu ska jag läsa in mej i denna grupp! Skönt att dela med sej till andra i liknande situation. Jag kommer nog med massa frågor så småningom!
Svar på tråden: Min son har torticollis!

Hej Kattis!

Skrivet av  Therese & Victor -01
Jag heter Therese och har en son född 7 oktober 2001. Han föddes med högersidig torticollis, han hade legat sentt i magen och föddes med sidan på huvudet först. Vi fick reda på BB att vi skulle vara tvugna att gå till sjukgymnast och böja huvudet lite så muskeln töjdes ut till normal längd igen, ca: 8-9 veckor sa dom. Det tog 11 månader! i 7 månader träffade vi sjukgymnasten varannan vecka och sen 1 gång i månaden tills han var 11 månader. Nu ska vi inte dit förrens Victor är 1 1/2 år och då bara för att kolla att det inte går tillbaka.

Visst var det kämpigt men det gick. Nu hänger han bara med huvudet när han är riktigt trött.

Min sjukgymnast sa att 97-98% blir helt återställda, de övriga 2-3% blir det med en mindre operation.

Låt det ta sin tid och han kommer bli bra. Jag kollade på korten på hans hemsida och jag tycker inte det ser så farligt ut.

Ha det bra :)

Kram Therese.
 

Hej!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
va skönt att Victor är bra nu! Om vi hade fått börja när Theo var nyfödd så hade väl theo oxå varit det... :-/
Uppmuntrande att höra att du inte tyckte det såg så illa ut med Theo. Jag har ju inget att jämföra med, så jag vet ju inte hur illa det är...

Träning och kragen går ganska bra nu. Det börjar så sakterliga bli en del av vardagen. Jag hoppas så att vi kan få rätsida på detta utan operation.

Ha det! Kram!
 

Artiklar från Familjeliv