Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

operation snart + dessa övn har vi gjort

Skrivet av lilla o
Hej!
Min flicka (5,5 mån) opereras om två veckor för att en av fogarna mellan skallbenen växt ihop för tidigt. Det ska inte ha något samband med torticollisen, men ibland får barn vars fogar växt ihop för tidigt lite dubbelseende (som rättas till iom operationen). Detta kan ju ha påverkat vilket håll hon helst velat se på... dessutom skelar hon lite vilket också kan ha gjort att hon bara vill titta på det håll hon ser bäst på. Det är så svårt att säga vad som påverkar vad.

Vi har kontakt med ögonkliniken. Just nu kör vi lappträning 15 minuter per dag för skelningens skull. Det fungerar ok, men hon gillar inte lapparna... Förhoppningsvis kommer allt att rätta till sig.

I min dotters fall är det nog en kombination av torticollis och kanske lite synfel som gjort att hon inte vänt huvudet åt båda hållen. Övningarna vi gjort har varit dels lite stretch-övningar och dels övningar som lockar henne att titta på det håll som hon försöker undvika, till exempel genom:

* Genom att lägga/hålla leksaker på den sida hon inte velat titta åt, har vi fått upp rörligheten mycket. Det är nog detta som hjälpt mest.

*Jag har sett till att placera sängen på ett sådant sätt att vill hon se ut i rummet och inte in i väggen måste hon titta på ickefavorithållet osv.

Eftersom hon inte var så gammal när vi började med övningarna har det varit ganska lätt att få hennes uppmärksamhet. Kanske är det svårare att locka äldre barn med leksaker på det sättet eftersom de har starkare egen vilja. Jag vet inte...

* När jag håller henne i famnen försöker jag se till att hon inte tippar huvudet åt "fel håll". I början gillade hon inte att jag gjorde så, men nu håller hon själv huvudet mer och mer rakt.

Jag har aldrig behövt tvinga henne till något, men genom att sätta saker i vägen så att hennes favorithåll att titta på blir ointressant, har jag kunnat få henne att se åt det andra hållet.

Jag hade också tyckt att det varit roligt om vi kunde få igång lite mer diskussioner på den här sidan. Det känns alltid lättare om man inte är ensam!!!
Svar på tråden: operation snart + dessa övn har vi gjort

Hej lilla O!

Skrivet av  Ylin
Åh, vad kul att vi är några som skriver lite mer nu!

Skelar din dotter så att det syns tydligt? Ibland får jag för mig att min dotter kanske skelar lite... Vi har gjort samma som ni när det gäller att försöka placera intressantare saker på "rätt" sida, tänka på sängplacering och så. I början tycker jag att det var svårt, hon hittade alltid något annat intressant att titta pååt "fel" håll!

När det gäller ålder så tycker jag att största problemet är att min dotter numera ofta vill göra annat än att bara följa ett föremål med blicken, hon vill kanske gripa tag i det istället. Och om jag gör övningar med henne liggande på rygg så kan hon få för sig att rulla över på mage och vice versa. Det är helt enkelt svårare att få övningarna att funka!

En liten fråga - hur ser du till att hon håller huvudet rakt när du håller henne i famnen? Sätter du din haka i vägen eller hur gör du? Jag tycker att det är väldigt svårt att göra något åt tippningen, det känns som att hon håller emot (=trycker mer åt det håll jag inte vill att hon ska tippa åt!) om jag försöker exempelvis hålla en hand vid sidan om huvudet.
 

långt svar...

Skrivet av  lilla o
Det syns inte så tydligt på min dotter att hon skelar. Det finns nog de som inte lägger märke till det alls när de ser henne. Jag tycker att det har blivit lite bättre av sig själv. Tydligen är det så att det gör inget om barn skelar lite när de är trötta, men om skelningen sitter kvar hela tiden (som hos min dotter) så är det bra att kolla upp det. Läkarna på ögonkliniken tyckte att det var bra att vi kom så tidigt. Om du tycker att din flicka skelar kan du ju alltid be om en remiss till ögonklinik så att de kollar upp det. Inga av undersökningarna som de gjort på min flicka har varit jobbiga eller gjort ont.

Det där med att rulla över på magen är ju ett problem. Min flicka har inte kunnat det så länge, men sista veckorna har det gått bättre med rullande och sämre med övningarna... *ler*... tror att det gäller att försöka sprida ut övningarna över dagen och försöka när hon är på "rätt humör". Hur gör du när din flicka inte vill vara med!?

För att få min dotter att titta på rätt håll när hon sitter i min famn håller jag henne tätt intill mig och har liksom min kind mot hennes öra ungefär så att hon inte kan vända på huvudet. Ibland får hon naturligtvis göra det, men jag försöker se till att hon inte bara tittar på sitt favorithåll genom att ha mitt huvud i vägen. För att hon inte ska tippa huvudet använder jag handen eller kinden/hakan och håller emot så att hon inte kan tippa. Jag gör det inte hårt. Ibland spjärnar hon emot och då släpper jag efter, men nu när hon vant sig vid att jag ofta har handen på sidan av hennes huvud bryr hon sig inte om det och jag tycker att det blivit bättre - hon tippar det mindre och mindre. Hur länge har du försökt hålla handen för för att minska tippningen? För oss tog det ett tag innan det fungerade, men det var bara att kämpa på... hoppas att det kommer att fungera för er också!
 

Svar!

Skrivet av  Ylin
För oss blir det mer och mer så att vi inte gör långa träningspass som vi gjorde i början utan snarare tänker på att få henne att titta åt rätt håll eller från sida till sida i en mer normal situation - exempelvis matar henne från hennes "dåliga sida", samtidigt som TV:n står på på andra hållet så att hon vrider sig dit också. Sedan har jag börjat att ibland locka henne med hörsel snarare än syn - skallra med en skallra i taget på varsitt sida om huvudet istället för att föra en skallra från sida till sida så att blicken följer med. Jag får för mig att hon inte blir lika lockad att rulla runt eller sträcka sig efter skallran då.

När det gäller skelning så ska jag höra efter på BVC. Jag tror egentligen inte att hon skelar (det är nog bara en sådan där grej som jag får för mig ibland), fast det kan ju inte skada att utesluta det.

Jag ska börja hålla emot med kinden/hakan när jag har henne i famnen - det kändes inte alls som att det funkade förut men om du tycker att det hjälpte så är det ju absolut värt ett försök (kan iallfall inte skada!). Jag var kanske inte ihärdig nog.
 

Vi gör också så...

Skrivet av  lilla o
... att vi försöker få in "hennes träning" i vardagen. I början fick jag tänka på det hela tiden, men nu går det mest av farten. Jag gör lite sträckövningar ibland, men eftersom jag tycker att hon är väldigt rörlig åt båda hållen nuförtiden vet jag inte om de gör så stor nytta.

Jag vet inte om det fungerar för alla att träna med att hålla kinden/handen för så att barnet tippar huvudet mindre, men jag tycker att det hjälpt för oss i alla fall och det är därför jag skrivit det här. Sedan har det nog ganska mycket med barnets temprement att göra. Jag hade inte kunnat göra det om min dotter protesterat för mycket... känns inte bra då. Hoppas att det kommer att fungera för er!!!

 

hur

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
upptäckte ni det med fogarna och skelningen? Syns skelningen?

tror också det är bra att försöka undvika att tvinga. Då kanske det blir svårare i fortsättningen. Vi behöver ju inte strethca Theo, och det är nog tur, han hade nog inte gått med på det.

Som du säger, det är svårt att veta vad som är orsak och verkan.

Hoppas operationen går bra och att det inte blir alltför jobbigt!!!
 

ang upptäckt av fogar som växt samman (långt)

Skrivet av  lilla o
Hej!
Vi upptäckte fogarna när hon var ca 2,5 månader. Hon har varit lite plattare på ena sidan av pannan sedan hon föddes. Först var det att hon "blivit klämd vid förlossningen" eftersom hon föddes vidöppet. Sedan var det att hon "legat långt ner" och fått press mot pannan sista veckorna. Sedan var det att "alla barn är lite osymmetriska". Hur som helst sökte vi och träffade en underbar barnläkare som tog oss på allvar. Han skickade oss på röntgen och där syntes det att fogen mellan plattorna på högra sidan av pannan växt ihop. Detta ska tydligen inte påverka hennes utveckling alls, men om man inte rättar till det med en operation så kommer hon att få lite lustig huvudform när hon växer upp. Man brukar upptäcka att fogar växt ihop när huvudomfångsmåttet inte följer kurvan längre. Min flickas mått har avvikit lite, men inte så mycket, så jag är jätteglad att de upptäckt det. Operation kan bara göras innan de är 1 år.

Samma barnläkare som upptäckte fogarna hittade torticollisen och skelningen vid samma besök. Det gäller visst att komma till rätt läkare. Skelningen syns inte så mycket, men om man lyser med en ficklampa på pupillerna faller ljuset in lite olika på ögonen... det var så han såg det.

Hur är det med din pojke, skelar han också!?

Tack för de uppmuntrande orden om operationen. Jag början bli nervös nu. Det känns inte alls roligt att hon ska behöva gå igenom det... hon är ju så liiiten. Nåja, det gäller att tänka positivt... eller försöka i alla fall.
 

nej

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
han skelar inte vad vi vet. Men vi har remiss till ögonläkare "för säkerhets skull". Läkaren sa att sneheten kunde bero på skelning, men det inte var troligt. Men han ville utesluta möjligheten. Vi har inte fått kallelse än. Jag skelade som barn, så man funderar ju...

Önskar att vi hade fått komma på skallröntgen tidigare, eftersom du säger att man måste operera skallen inom ett år. Han fyller ju om två veckor, så det är ju inte aktuellt. Men jag får väl lita på läkaren som kollade på Theo, han var fullständigt övertygad om att det inte var fel i fogarna. Han var kirurg på Sahlgrenska, så han borde ju veta vad han pratar om. Men man kan ju inte låta bli att fundera, särskilt som om torticollisen blev upptäckt så sent. å andra sidan så var det ju inga experter som förbisåg torticollisen, bara "vanliga" barnläkare.

Hoppas att du håller oss uppdaterade här, hur det går med operationen och så!

kram!
 

vad bra att ni fått remiss...

Skrivet av  lilla o
Vad bra att ni fått remiss till ögonkliniken. Det är alltid bättre att vara på den säkra sidan. Hittills så har undersökningarna de gjort på min flicka gått jättebra. Hon blev lite trött av några droppar hon fick för att pupillerna skulle vidgas, men annars har det fungerat som det ska. Hon brukar inte vilja samarbeta... vet inte om det har med sjukhusdoften att göra. Kanske är det lättare för er, eftersom din pojke är lite äldre. Jag vet inte. Berätta hur det går för er!!!

Vi fick först göra en vanlig röntgen som visade att fogen växt ihop. Sedan har vi även varit på en skiktröntgen för att få det helt klart och för att skapa ett underlag inför operationen. Vilken slags röntgen är det ni ska på? Dröjer det länge innan ni ska dit? Har det synts något konstigt på huvudomfångskurvan som gör att du misstänker något med fogarna? Jag är ingen läkare, så jag borde egentligen inte uttala mig, men det är ganska ovanligt att fogarna växer ihop och om det inte synts något på huvudomfångskurvan borde det inte vara några problem. Hoppas att allt kommer att gå bra!
 

vi ska till röntgen

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
i mitten av februari. Har ingen aning om vad det är för typ av röntgen. Han har följt sin kurva vad gäller huvudomfång, men han ligger nån kurva under om man jämför med vikt och längd.
fast nu när jag kollar har han faktiskt tappat nån kurva, kolla här:
http://theo.itiden.se/kurva.html
Fast det känns inte som några stora avvikeleser?
 

kan inget om kurvor...

Skrivet av  lilla o
... så jag har svårt att säga något om Theos. Som lekman tycker jag att det ser bra ut. Det går ju alltid lite upp och ner. Att hans längd- och viktkurva gått ner lite hänger väl ihop med att han rör på sig mer och mer. Det sa i alla fall min bvc-sköterska sista jag var där och min flickas viktkurva börjar plana ut lite. Kanske är det så att huvudomfånget följer de andra lite grand!?!? Om båda de andra saktar av lite, kanske den gör det också. Detta är bara spekulationer dock. Dina gissningar är lika bra som mina... *ler*...

Min flickas huvudomfångskurva planade ut när hon var ca 3-3,5 mån, dvs efter vi varit på röntgen. Sedan har huvudomfånget dock ökat ok - det är ju bara en fog som växt ihop. Just nu ligger hon på strax under minus 1 standardavvikelse...

Har ni någon bra läkare som skickat er till röntgen? Kanske går det att ringa honom och få svar på lite av dina funderingar?!? Kanske har jag gjort dig mer orolig än vad som var bra. Att min flickas fogar växt ihop hör ju inte ihop med torticollisen, så sannolikheten att Theo har samma fel är ju väldigt liten, men jag förstår om du funderar på det eftersom jag skrivit så mycket om det här. Jag är ledsen om jag har skrämt dig... just nu har jag bara hennes operation i tankarna och då blir det lätt att man skriver om det.

*kram*
 

nej nej

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
du har inte alls skrämt upp mej!
jag började bara fundera lite, jag är egentligen inte orolig. Tycker mest att det är roligt stt diskutera. :-)

Precis som du säger, alla tre kurvorna följer ju varandra rätt bra. Huvudet har ju inte avstannat, bara planat ut, men det har ju dom andra två kurvorna oxå gjort. Om han hade fortsatt som när han var tre månader så hade han väl vägt 17 kilo och varit 90 cm lång nu :-)

Du har inte skrämt mej! Jag är bara glad över att ha kommit i kontakt med dej och andra här!

kram!