Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej på er! Låångt inlägg med fråga...

Skrivet av Anna m Elias-01 + bf 19/3
Kul att det har blivit lite mer fart på detta snack.
Vet ni något om hur stor risk det är att man får två barn med torticollis?

Vår Elias hade/har högersidig torticollis. Det upptäcktes redan på BB så vi fick snabb hjälp men det tog ändå lååång tid med många sj.gymn. besök och mycket träning innan vi såg någon förbättring. I och med att han började gå så rätade han upp huvudet. Nu (han är 20 mån) syns det nästan ingenting.

Elias fick torticollis pga av att det var trångt i magen + att han låg snett (har jag hört, jag vet inte om det stämmer) och nu när jag är gravis igen så undrar jag ju självklart om också detta barn kommer att få torticollis. Det känns nämligen lika trångt (bebisen har legat i samma ställning i stort sett hela tiden...)+ att den ligger snett. Vad tror ni? Är det någon som har hört talas om att två syskon båda har fått torticollis? Jag har då aldrig hört det...

Tack för svar och trevlig helg!

kram
Svar på tråden: Hej på er! Låångt inlägg med fråga...

kort svar

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
inne på Vinterbarn 01/02 så vet jag att en mamma har fått två barn med torticollis. vet inte om det är en slump eller inte. Tänkte bara att du kan ställa frågan där, eller läsa tillbaka och hitta inlägget (du behöver nog inte läsa tillbaka mer än två veckor).
Skriver mer i morgone eller så, ska gå och lägga mej nu... zzz... :-)
 

För oss var det inte så

Skrivet av  Elsa B
Min etta hade torticollis men inte tvåan. Ettan hade legat fixerad LÄNGE men det är tydligen vanligt att tvåan inte fixerar sig tidigt (och så var det i mitt fall). Dessutom undrade min sjukgymnast om inte ettan kunnat få sin skada vid förlossningen (att de drog för mycket i huvudet - eller på fel sätt) och tvåan kom ut snabbare (inget problem egentligen med ettans förlossning, men...). Så det behöver iallafall inte bli så.
 

vet inte

Skrivet av  lilla o
Hej!
Jag vet inte om det är större risk att andra barnet också får torticollis, men är också intresserad av svaret... *ler*...

Om jag får fråga... vad menar du med att din pojke låg snett i magen?

*kram*
 

Ang snett i magen

Skrivet av  Anna m Elias-01 + bf 19/3
Jo, Elias låg alltså snett med huvudet, hade axeln tryckt mot käken som blev intryckt därför. (Men käken rättade till sig på en gång) Men denna bebis som ligger i magen nu ligger liksom diagonalt i magen och det är därför jag har börjat fundera eftersom den också kanske ligger med vinklat huvud.

Förstod du?

Kram tillbax
 

nu förstår jag

Skrivet av  lilla o
Tack, nu förstår jag.

Jag vet inte riktigt hur min flicka låg i magen. Tyckte att hon snurrade runt väldigt mycket och även om hon är mitt första barn fixerade hon sig inte förrän kanske sista veckan. Undrade bara om hon också kunnat ligga snett, men så var det nog inte då.

Man undrar kanske alltid varför det blev som det blev, men samtidigt får man försöka leva i nuet... så tänker jag i alla fall.
 

mittt svar

Skrivet av  Linda Emilia99 & Sanna 02
min tös låg/föddes i säte... trångt?? läkaren tror det kan ev blivit vid förlossningen eller pga hon låg i skena (har även haft höftledsluxation) som satt väldigt illa upptill.Tjej nr två föddes "normalt" hade höftledsluxation även hon men fick en frejkaudde och hon har inga problem alls med nacken
 

Läste någonstans...

Skrivet av  Ylin
... att ca 20% av alla barn med torticollis även har höftledsluxation. Vad är en frejkaudde (felstavat? =frejakudde?) förresten?
 

joo =O) frejka kudde...

Skrivet av  Linda Emilia 99 & Sanna 02
typ en hägslebyxa av "plast" som sitter över kläderna...
 

Jag undrade det samma...

Skrivet av  Ylin
... här nedan. Signaturen E&E berättade nämligen att hon hade två barn med torticollis. Hon svarade dock aldrig på mitt inlägg. Jag frågade min dotters läkare på BVC, hon kände inte till om det var någon ärftlighet och trodde själv inte att det var så.
När jag har kollat runt lite på nätet så verkar det som att det är vanligt att torticollisen uppkommer vid förlossningen - speciellt om det är en svår förlossning där barnen ligger exempelvis i säte. Fast samtidigt finns det barn som förlöses med kejsarsnitt men ändå har torticollis.
Själv hade jag en mycket lätt förlossning, inga som helst komplikationer, så jag tror nog själv att mitt barn låg snett/trångt redan från början. Hur visste du förresten att ditt barn låg som det gjorde, var det genom att barnmorskan hade känt efter utanpå magen eller var det på ultraljud?
 

Jag bara kände...

Skrivet av  Anna
... hur han låg i magen. Fast det var ju inget "fel" med hur han låg det var ju först efteråt man kunde konstatera att det troligtsvis hade varit trångt.
Min förlossning var oxå "lätt", inga komplikationer alls.

Hoppas E&E tittar in här igen så vi kan få svar. Jag har oxå frågat på bvc och mvc men ingen har hört talas om någon ärftlighet.

Kram