Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är torticollis???

Skrivet av 1m2
Jag bara undrar vad torticollis är för något? Kan någon ge mig en kortfattning av detta. tack i förhand.
Svar på tråden: Vad är torticollis???

se » Vad har du hittat... nedan! (IMT)

Skrivet av  Ylin
.
 

(alltså inlägget från Williams föräldrar (IMT)

Skrivet av  Ylin
..
 

olika varianter

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
men den som diskuteras här är medfödd och innebär att barnet vrider huvudet helst åt ena hållet och tippar det åta andra hållet. Ofta upptäcks det tidigt (de första veckorna/månaderna) och blir oftast bra med sjukgymnastik. Man måste ofta stretcha så att rörligheten ökas åt det "dåliga" hållet samt ibland öka styrkan på andra sidan så att barnet inte tippar huvudet.
 

men hallå

Skrivet av  A med R och E
mina barn har en annan typ av torticollis och jag vill hemskt gärna att detta ska vara ett forum för den också
 

hallå själv...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
det var ju inte så jag menade. Forumet heter ju "torticollis", så självklart får man diskutera alla former! Men vi är ju några här som är "aktiva" och alltså pratas det mest om denna form. Men diskutera på du, givetvis är det öppet för alla.
 

förtydligande

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
läser mitt inlägg nu och inser att jag borde stoppat in ordet "mest" i första meningen.
Alltså, "den form som MEST diskuteras här..."
sorry sorry...
 

Skulle vara väldigt aktiv om

Skrivet av  A med R och E
någon med paroxysmatisk dök upp. Sitter här och väntar. Har lidit så av denna ovisshet. Sorry att du fick en känga.
 

hoppas det

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
att du får kontakt alltså. Det är ett otroligt stöd att komma i kontakt med andra i samma sits.

Om du är haj på engelska vet jag ett forum med amerikanska föräldrar till barn med torticollis. Om du vill kan du ju kolla där också. Här är adressen (hysteriskt lång):

http://www.searchhippo.com/r3.php?i=6&q=torticollis+sp%E4dbarn&u=http%3A%2F%2Fboards2.parentsplace.com%2Fcgi-bin%2Fboards%2Ftorticollis
 

Artiklar från Familjeliv