Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi har bestämt oss

Skrivet av Kattis med Theo 020127
för att inte anmäla BVC eller läkaren på BB. Det känns viktigare att lägga all energi på att göra Theos nacke bra.

Var på ettårskontroll på BVC igår. Vi berättade om allt och att vi, kirurgen och sjukgymnasten ifrågasätter varför detta inte kommit fram. Sköterskan och läkaren nickade och lyssnade, men sen var det inte mycket mer. Eftersom Theo inte har begränsad rörlighet så "skyllde" läkaren på att det var därför hon inte upptäckt det.

Orkar inte bry mej. Nu har vi framfört det i alla fall, och förhoppningsvis kan denna erfarenhet för sköterskan och läkaren bidra till att liknande fall upptäcks tidigare.

På BB märkte ju läkaren att han var sned, hon tog upp det med oss. man undrar ju varför hon inte skickade remiss eller åtminstone skrev det i journalen. Hade det stått i journalen hade kanske BVC varit mer uppmärksamma.

Jaja, nu är det som det är. Vi tränar på, men det känns hopplöst ibland, för vi märker ingen förbättring. men vi har ju bara hållt på i en månad, så det kommer väl.
Svar på tråden: Vi har bestämt oss

Jag hade nog gjort som er...

Skrivet av  Ylin
... alltså inte anmält. Det är mer konstruktivt att lämna det bakom sig och lägga energin på Theos träning som ni säger. Jättebra att ni pratade ut ordentligt med läkaren och sköterskan så att de kan lära sig lite av sitt misstag och förhoppningsvis inte missa ett sådant här fall igen. Det är ju trots allt det ni hade velat uppnå med en anmälan, eller hur?

På min förlossningsjournal stod det en anmärkning om att min dotters skalle var lite asymmetrisk, och BB-sköterskan på hembesök kommenterade och gav oss rådet att försöka låta henne titta åt rätt håll och så. Detta följdes dock inte upp på något särskilt sätt och jag vet inte vad som hade hänt om vi inte själva hade frågat läkaren på vår sexveckorskontroll, fast jag tror nog att det hade upptäckts för vår läkare var väldigt uppmärksam (och skrämde faktiskt upp oss rejält när hon påpekade hur platt skalle hon hade!).

Lycka till med träningen. Jag tycker också att det går oerhört segt ibland, men det är väl bara att bita ihop. Bli inte uppgivna om ni inte märker någon förbättring: För oss har det varit lite ketchupeffekt över framstegen, ingenting och ingenting och ingenting och sedan plopp! en hel massa på en gång. Plötsligt inser vi att jäklar - nu sover hon ju plötsligt på högersidan! Nu vrider hon jättebra! Och alla små steg på vägen till förbättringen ser man ju inte, men de finns där.

Fast lutningen, det som är Theos problem och vår dotters största bekymmer, är lurig för det går så mycket fram och tillbaka och det är så svårt att komma åt... Ibland tycker jag att hon är nästan helt rak och ibland tycker jag attt hon är katastrofsned. Och övningarna går det verkligen lite si och så med. Fast det är bara att kämpa!

Kram!