Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen en diagnos!

Skrivet av Maria & Noah
Nu har vi varit hos läkaren och diagnosen blev en lindrig vänstersidig torticollis. Halsmusklerna på ena sidan var spända och kanske korta? Antagligen hade han fått det när han låg snett med huvudet i magen trodde läkaren.Så nu så blir det remiss igen till en sjukgymnast som skulle ta en massa tester på honom. Nån som vet vad det kan vara, glömde faktiskt att fråga idag.
Känns skönt att äntligen få det bekräftat som jag misstänkte :-) Men inser att det kommer att bli lite jobbigt framöver med sjukgymnstik och träning varje dag, men skam den som ger sig det här ska gå bra!

Tack alla ni som har svarat mig tidigare, vi kommer att höras mera.

Kram Maria
Svar på tråden: Äntligen en diagnos!

Hej!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Va skönt att ni fått diagnos, även om ni förstås hoppades att ni skulle få besked att det inte var något. Att det är lindrigt är ju bra, och oxå att han inte är så gammal än. Tänk om ni själva inte tagit tag i det själva! Då hade det säkert blivit som för oss.

Vad han pratar om för tester vet jag inte riktigt. Min gissning är att hon helt enkelt ska vända och vrida lite på huvudet så hon känner vad felet är. Många torticollisbarn är har ju begränsad rörlighet åt ena hållet pga korta muskler. Det är då man måste stretcha och i sällsynta fall operera. Men det kan oxå vara som i min Theos fall, att det endast handlar om att styrkan är nedsatt på ena sidan. Dessutom finns det ytterligare varianter. En bra sjukgymnast känner detta genom undersökning och det är ju viktigt för att bestämma rätt typ av sjukgymnastik.

Ska bli intressant att höra fortsättning!

Kram från oss!
 

Hej!

Skrivet av  lilla o
Vad skönt att ni fått en diagnos! När vi först fick besked om att det var torticollis min flicka hade tyckte jag att det var ganska tungt, men samtidigt är det ju något som går att rätta till, så det är bara att kämpa på! Min flicka har nog också en rätt lindrig variant och de övningar vi har gjort hittills har gett bra resultat även om allt inte är bra ännu. Det gäller att vara envis bara!

Jag tror som Kattis att sjukgymnasten tester mest består i att kontrollera rörlighet i nacken och halsmusklerna. På min flicka har de kollat bla hur mycket hon kan vrida och tippa huvudet åt båda hållen. Det gör inte ont, men barnen uppfattar det nog ofta som lite obehagligt. Förhoppningsvis lyssnar sjukgymnasten på Noahs signaler och slutar innan det blir allt för mycket protester. Sjukgymnasten kommer nog också att känna igenom musklerna och se vilka som är spända och vilka som behöver tränas.

Hoppas att ni snart får en tid hos sjukgymnasten!
*Kram*
 

Artiklar från Familjeliv