Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Eva med Oscar 2/6
Har precis hittat den här snackgruppen.

Eva heter jag och är mamma till Oscar som föddes den 2/6-2002. När han var några månader så upptäckte jag att han bara tittade åt vänster. Pratade då med min bvc-sköterska och fick direkt kontakt med en jättebra sjukgymnast.

Vi började med att lägga leksaker på hans högra sida, och när han kunde sitta så tippade vi huvudet åt höger för att träna nackmusklerna. Nu märks det ingenting längre. Han kryper och har börjat ställa sig upp och håller huvudet helt rakt. Fick även övningar för att träna armarna (innan han kröp).

Har bara telefonkontakt med sjukgymnasten, men hon verkar nöjd. Ska ha kontakt med henne tills han går tror jag.

Vi har inte behövt träna så väldigt mycket så jag tror Oscar hade en lindrig form av torticollis.

Det var lite om oss.
Svar på tråden: Ny här

Hej där :-)

Skrivet av  Maria & Noah 12/9
Va skönt att allt rättat till sig med Oscar. Och att ni fick börja träna tidigt. Som du kanske läst lite längre ned så har Noah nyss fått diagnosen lindrig torticollis. Nu på tisdag bär det iväg till sjukgymnasten för första gången.
 

Hej å välkommen hit!

Skrivet av  Anna m Elias-01 + bf 19/3
Jag heter Anna och har en son, Elias, som hade ganska grav högersidig torticollis när han föddes i maj-01. Nu är han nästan bra, han tippar fortfarande lite så vi ska fortsätta träna honom.

Nu ska vi snart få vårt andra barn och jag undrar ju självklart om detta barn oxå har toricollis... Inget säger att det är/kan bli så, men man vet ju aldrig.

Fråga på om du undrar något!

Kram
 

hej!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
och välkommen hit! va skönt att ni upptäckte det så tidigt och att ni fick hjälp så fort! det var väldigt annorlunda för oss...
om ni är nyfikna så finns massa info om Theos torticollis på Theos hemsida, länk finns i infot.

Ha det bra!
 

Hej!

Skrivet av  lilla o
Roligt att du hittat hit! Det är alltid skönt att prata lite med föräldrar i samma situation som en själv.

Jag har en flicka på 7,5 månader som också har lätt torticollis. Hon ville tidigare bara titta åt höger, men med sjukgymnastik blir det bättre och bättre.
 

Artiklar från Familjeliv