Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Platt bakhuvud?

Skrivet av Kattis med Theo 020127
Ingen annan som har barn som fått platt bakhuvud pga torticollisen? Vi har ju varit på plastikkirurgen för undersökning av detta. Läkaren kikade på honom och konstaterade att det platta berodde på att han legat på höger sida för mycket, och inte på att fogarna vuxit ihop fel. Fick rådet att alltid lägga honom på mage (han var ett halvår då) och vi ska på återbesök när Theo är tre år.

Det var helt onödigt med röntgen enligt läkaren, men nu blev det röntgen av skallen i alla fall.
Svar på tråden: Platt bakhuvud?

svarar här med

Skrivet av  Linda Emilia 99 & Sanna 02
min tjej är fortfarande lite platt på ena sidan av huvudet, antar att det nog alltid kommer att va så tycker även hon är lite oasymetrist ?? heter det så?? har läst nånstans var det här tro att det kunde va rätt så vanligt hos barn med torticollis
 

min son också

Skrivet av  Lena
Min son hade jätteplatt bakhuvud. Det var också plattare på ena sidan och huvudet var bredare på ena sidan. Detta berodde främst på att han hade legat så i magen. Jag tyckte att han såg förskräcklig ut. Vi fick också rådet att lägga honom på mage. Och sakta men säkert ändrade huvudet form. Han är idag fem år och man kan fortfarande se att hans huvud är lite, lite platt. Men ingen annan märker det och han är idag en riktig snygging. Håret blir ju också tjockare med åren, så det kommer inte att märkas så mycket. Har du förresten tittat dej omkring och kollat in vuxnas huvudform? Jag blev helt huvudfixerad, nämligen. Massor av människor har osymmetriska huvuden, platta bakhuvuden, ojämn öronhöjd mm. Man tänker bara inte på det om man inte letar efter det!
 

Eftersom vi fick reda på...

Skrivet av  Anna m Elias-01 + bf 19/3
... att Elias hade torticollis redan på BB så poängterade dom vikten av att vi varierade hans "sov-ställningar", + att vi skulle anv kudde, för att motverka sned huvudform eller platt bakhuvud. Elias sov mest på sidan eftersom han då i sömnen tränade sina nackmuskler så vi varierade höger och vänster sida varannan gång. Sedan sov han på rygg ibland men det gillade han inte. (Kanske för att han inte var van?) Att sova på magen började han med när han var runt 6 mån, tror jag. Det funkade allra bäst för hans sömn.

Platta bakhuvuden är väldigt vanligt bland alla barn eftersom alla ska sova på rygg. Sneda huvudformer är rätt karakteristiskt för barn med torticollis har jag hört. Men som Lena skrev här ovan så spelar det ju ingen som helst roll när de blir större och håret växer. Vi ser ju alla olika ut i alla fall.

Tror du att de ska göra något åt Theos huvudform? Jag vet att de i svåra fall opererar och att barnen sedan får gå med hjälm på sig för att återställa huvudformen. Inte är väl Theos bakhuvud så platt att det skulle behövas? Det låter som ett hemskt ingrepp, tycker jag.

Ha det bra!

 

nej

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
dom ska inte göra något åt det. Det är inte så väldigt illa, men eftersom han tippar huvudet så syns det extra mycket. Men det är nog mest jag själv som ser det.

Tack för era svar! och visst blir man alldeles fixerad! När jag och sambon kolla på TV utbrister vi ofta: "Kolla! Hon har torticollis"
 

*fniss*

Skrivet av  Anna m Elias-01 + bf 19/3
Det gör jag med. Kommenterar folks torticollis, alltså ;-)

Jag tror oxå att det är man själv, som förälder, som ser barnets "egenheter" mest. Andra ser nog inte saker å ting på samma sätt alls.

Skönt att de inte ska göra något åt Theos huvud.

Kram på er!
 

Glömde svara...

Skrivet av  Maria & Noah
Noah är också lite platt i bakhuvudet. Men om det beror på torticollis eller inte det ´vet jag inte. Kan ju vara att de bara ligger på rygg nu för tiden.
 

Artiklar från Familjeliv