Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

solskenshistoria (långt)

Skrivet av lilla o
Hej!
Det var länge sedan jag var här inne och skrev så jag tänkte bara berätta lite hur vi har det nu för tiden.

Jag har en dotter på drygt tio månader. Vi visste ganska tidigt att hon hade lätt torticollis och fick tidigt hjälp både på ögonklinik och av sjukgymnast. Jag tror att det är viktigt att (om möjligt) få hjälp tidigt... träningen blir så mycket lättare då. Vi hade tur som träffade en duktig barnläkare som tog oss på allvar. Själv hade jag aldrig hört talas om torticollis tidigare. Hur kan man veta att man ska söka sjukgymnast om man inte förstår att något är fel?!?!

I början ville hon inte alls titta åt vänster. Kanske berodde det på skelning, kanske var nacken stel. Med övningar (främst genom hur vi höll henne, sträckövningar och uppmuntring att titta åt vänster genom att locka med leksaker) blev det långsamt bättre. Vi lapptränade hennes öga för att få bort skelningen och det gick bra. På ögonkliniken tyckte de att det var bra att vi kom till dem tidigt och skelningen försvann snabbt.

Efter lite strulande med att hitta en bra sjukgymnast har vi hittat en underbar människa som tar oss på allvar och ger bra tips på övningar mm. Min dotter tycker att det är roligt att gå dit och gör framsteg varje gång. Just nu behöver jag inte göra så mycket ens. Eftersom min flicka kryper runt, ställer sig upp och går längs med möbler hela tiden mm så tränar hon sina muskler bra själv. Jag kan lugnt titta på hur hon blir bättre och bättre. Vi går fortfarande hos sjukgymnast, men jag känner att det är mest för att kontrollera att allt går framåt i den takt det ska. Nu ser man i princip inte hennes torticollis längre och det är så skönt.

Jag ville med detta bara dela med mig och berätta att allt jobb man går igenom är värt det i slutändan. Om jag förstått rätt går torticollis i princip alltid att rätta till... det gäller bara att vara envis! Visst, det är lätt för mig att skriva nu när vårt jobbiga i princip är över, men jag tror faktiskt att det stämmer!!!

Jag känner att detta är ett bra forum och hoppas att vi får vara kvar och stödja varandra!
Svar på tråden: solskenshistoria (långt)

Grattis till framgångarna!

Skrivet av  Ylin
Jättekul att höra att det går så bra för din flicka! Jag tycker också att det känns som att mycket av träningen går av sig självt numera när barnet blir rörligare. Vi ska till sjukgymnast i slutet av veckan för första gången på jättelänge, jag är lite spänd över att få höra vad hon säger. Själva tycker vi att vår flicka är nästan bra nu, bara lite sned men inte alls rörelsehindrad. Ansiktet är aningen asymmetriskt (fast jag tror inte att det är så mycket mer än på andra barn egentligen om man ser sig omkring) men jag tycker inte att skallen känns platt. Hur länge går ni kvar hos sjukgymnasten?
 

Vet inte hur länge vi ska gå kvar hos sjukgymnast

Skrivet av  lilla o
Hej Ylin!
Jag vet inte riktigt hur länge vi ska gå kvar hos sjukgymnasten. Det känns lite som en trygghet att gå dit och få konstaterat att hon tränar som hon ska och gör framsteg. Jag tycker att det känns bra att få veta att hon inte "lär in" fel rörelser dessutom. Hur länge ska ni själva gå kvar?

Hoppas att det går bra hos sjukgymnasten nu i veckan när ni ska dit!!!
 

Härligt!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Jag tror att även vi är i slutskedet av träningen... Vi ska tillbaka till sjukgymnasten om två veckor, och hoppas på att hon tycker att vi kan dra ner på träningen ännu mer. Vi tränar bara hemma, sjukgymnasten visar bara övningar och kollar framstegen.
 

Skönt

Skrivet av  lilla o
Hej Kattis!
Vad skönt att ni kanske också kan dra ner på träningen snart. Det är så tufft när man börjar träna och kanske just därför så uppmuntrande när man äntligen ser slutet på det. Hoppas att er sjukgymnast ger er bra besked nästa gång ni ska dit!
 

Artiklar från Familjeliv