Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Torticollis

Skrivet av Åsa
Hej har 2 söner födda 97-99.Bägge har "paroxysmal torticollis.
Trodde att mina barn var de enda m den diagnosen,känns skönt att s e att d finns fler.
Sonen född-97 har fortfarande sin Torticollis,dock förbättrad.Medans på den yngsta har det helt försvunnit.
Svar på tråden: Torticollis

Berätta!

Skrivet av  Pärlan
Du är den första jag har hört talas om som har barn med den diagnosen. Mina två döttrar har det. De är födda 98 och 01. Den äldsta har inte haft någon attack sen hon var tre. Jag tycker att det ser mycket plågsamt ut. Som epilepsi fast de förlorar inte medvetandet. Det ser ut som smärta eller yrsel. Man kan inte byta position på den yngsta, då kräks hon. De har tidigare fått diagnosen migrän. Det kommer väldigt plötsligt med ungefär en månads intervall. Det försvinner genom sömn, oftast. Verkar utlösas av uttröttning, starkt ljus, att snurra, hoppa, stå på alla fyra. De hade "konstig" motorik som småbarn. Den äldsta böjde sig till exempel bakåt väldigt kraftigt.
 

Jag har aldrig hört "din" version...

Skrivet av  Sussie
av torticollis.
Det ända när min son hade det så var hans huvud mer böjt åt ena hållet, men det har växt bort.
Finns det olika sorter?
Jag bara undrar?
 

Jag tror det

Skrivet av  Elsa B
min son hade också torticollis - och det gick bort genom att vi fick få till sjukgymnast och tänja på en muskel som endera blivit skadad vid födelsn eller av att han låg fixerad länge i magen (olika bud;-)). Han blecv helt bra efter 4 månader. Den formen är typiskt inte ärftlig eller förknippad med andra problem om jag fattat rätt (om den behandlas - annars kan barnet få sned skalle eller bli skelögt). Den andra kan tydligen vara det - vi hade några tidiga inlägg om det men de är bortrensade nu. Jag frågade BVCdoktorn eftersom de andra sakerna som kunde följa med den andra sortens torticollis oroade mig. Men hon sa att det inte var det i vårt fall.
 

Artiklar från Familjeliv