Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Träna ett äldre barn?

Skrivet av Kattis med Theo 020127
Vi fick ju en månads sommarlov från träningen, men vi har inte kommit igång ännu, och nu har det gått mer än två månader. Vi försöker men Theo blir HELT vansinnig! Jag vet inte vad vi ska göra för det är omöjligt att träna med honom nu.
Nån som har erfarenhet av att träna så gamla barn? Theo är drygt 1,5 år nu.
Svar på tråden: Träna ett äldre barn?

tyvärr inga bra svar...

Skrivet av  lilla o
Hej Kattis!
Tyvärr har jag inte några bra svar på hur ni ska få träningen lite roligare. Det är svårt när barnet bestämt sig för att det inte vill vara med...

Min flicka är ett halvår yngre än Theo och är nästan bra nu. Hon behöver bara den träning hon skaffar sig själv. Eftersom barn i den här åldern är väldigt livliga och gärna rör sig tränar de själva musklerna väldigt mycket. Jag vet inte om det räcker i Theos fall, men kanske kan det kännas skönt att tänka att han tränar sig själv även om han inte gör just de övningar som ni vill!?!?

Hur sover Theo på natten? Ligger han alltid med huvudet åt ena hållet? Min flicka gjorde det tidigare, men sista två-tre månaderna har hon frivilligt börjat sova på båda sidorna och jag har märkt att hon blivit bättre. Det måste ge viss tänjning av musklerna att ligga med huvudet på det hållet där det känns stramare... Kanske en idé?

Hm, det känns inte som jag kan hjälpa till så mycket, men jag hoppas att det snart blir bättre för er. Theos envishet kanske ger med sig lite så att ni kan leka in lite övningar!? Håller tummarna för det!
 

nja...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Theo sover nog mest med huvudet åt höger, men han är ju inte stram utan hans torticollis beror helt på att musklerna är svaga på ena sidan. Så jag tror inte att det spelar nån roll vilken sida han sover på, då är ju musklerna helt avslapnade.

Hoppas också att Theo tränar sej själv... Tycker inte att han har blivit sämre sen vi slutade träna, men inte bättre heller. Får se vad sjukgymnasten säger när vi ska dit och drygt en vecka.
 

Vi körde med...

Skrivet av  Ylin
...Prästens lilla kråka för att öva att tippa hit och dit. Vår flicka tyckte att det var roligt ibland men inte alltid. Kan funka om inte Theo har jättemycket spring i benen...
 

Artiklar från Familjeliv