Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej svejs

Skrivet av Anna och Maja 030520
Halloj, vår Maja är född i Maj i år. Hon har massor av olika "åkommor" och bla torticollis. Är det ngn som har erfarenhet av att de brukar ha svårt att lyfta huvudet från magläge? Vår tjej hatar att ligga på mage och hennes huvud kommer bara upp lite på sidan.
Berätta gärna i såna fall.

MVH Anna och Maja
Svar på tråden: Hej svejs

njaää...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Jag minns att theo inte gillade att ligga på mage innan han kunde lyfta huvudet. Men när han väl kunde det (och det var inte ovanligt sent vad jag kan minnas) så låg han gärna på mage.
Din tös är ju inte så gammal ännu, så jag tror inte alls att det behöver ha samband med hennes torticollis.
Går ni på sjukgymnastik? Gör övningar, stretchar? *nyfiken* :-)
 

hej

Skrivet av  lilla o
Hej!
Jag är inte alls säker på om det har med torticollis att göra, men min flicka tyckte inte heller om att ligga på magen. Efter att ha varit i kontakt med sjukgymnast fick vi emellertid förslag på lite övningar man kan göra. Även om hon inte gillade att ligga längre stunder på magen kunde vi få henne att lyfta på huvudet om vi samtidigt lockade med en leksak. Många korta stunder varje dag gjorde att hon blev starkare och starkare. Din flicka är ju inte så gammal än, kanske är det lättare att träna henne när hon ligger på rygg?!?

Jag är ingen expert, men vår sjukgymnast har sagt varje gång vi träffat henne att det är lättare med träning med barnen fortfarande är små. Man kan lättare locka dem att vända på huvudet med hjälp av leksaker. Det är också viktigt att tänka på hur man håller barnen så att man hjälper dem tänja på den sidan där det behövs. Jag hoppas att ni fått tag på en bra sjukgymnast som ger er alla tips ni behöver. Lycka till med allt!
 

Jodå

Skrivet av  /U
Hej!

Vår dotter har precis samma problem (hon är också född i Maj i år).

Vår son på 3 år hade också samma problem.

Så med erfarenhet av två barn med denna åkomma tror
jag nog det är vanligt.

Jag tycker själv att det är lättare att träna om man
själv ligger på rygg och barnet ligger på ens mage/bröst. Det är mycket lättare att få ögonkontakt då.

/U
 

jaa då!

Skrivet av  Anna m Elias-01 & Selma 030321
Elias HATADE att ligga på mage. Det var antagligen för tungt för honom att lyfta och hålla upp huvudet.
 

Mina tjejer också IMT

Skrivet av  Pärlan
 

Artiklar från Familjeliv