Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här och orolig...

Skrivet av Maria
Hej !
Min son föddes i början på maj och är nu drygt 4 mån, när han föddes sa läkaren på BB att han hade lätt Tortecollis, jag hade aldrig hört talas om det, på BVC har de sagt att jag ska lägga hans huvud åt vänster helatiden och tänja... har inte varit orolig tidigare eftersom alla andra verkat så lugna. MEN nu har han börjat resa sig på benen och då ser man hur tydligt som helst att han är helt sned i huvudet och även att ansiktet är symmetriskt, dubbelhakan är tex på ena sidan och även käken är sned (vilket jag sett redan från början på BB och röntgats men bedömdes vara fysiologiskt, jag trodde tången slitit sönder något ). Elias blev tagen med både tång och sugklocka så jag trodde bara att det var konsekvenser av detta som skulle gå över snabbt utan någon särskild åtgärd men nu undrar jag ...
Han har också fått blånader och bulor + inbuktning på vänster tinning som uppstått flera veckor efter förlossningen. Min sköterska på BVC är kolugn men en annan sjuksköteska som jag var på sist när den andra var på semester gav mig remiss till sjukgymnast.
Är lite besvikenpå att jag kanske kommer igång med träning försent? är det någon som har fått bort osymmetrin i ansiktet ? Hur tränar man och hur ofta ?
Svar på tråden: Ny här och orolig...

Hej!

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Ju tidigare man börjar träna desto bättre, men inget är "för" sent. Vi började inte träna förrän theo var 11 månader. Theo är osymetrisk i ansiktet och jag tror att han alltid kommer att vara det, eftersom vi började träna så sent. Just skallformen ändras och formas hela första året, även senare, fast inte i samma utsträckning. Annan assymetri, t ex om ögonen inte sitter i samma höjd, ändras ända fram i 6-årsåldern.

Bra att ni får komma till sjukgymnast så ni kan få veta exakt hur ni ska träna honom. Hur man tränar beror lite på... För Theos del handlade det bara om att träna upp styrkan genom att hålla honom på sidan. Men många torticollis-barn har också strama muskler och då måste man tänja också. Viktigt att en sjukgymnast får bedöma.

Läs gärna mer om Theos torticollis, hans långa väg till diagnos, träningen osv på hans hemsida, http://theo.itiden.se. klicka på "torticollis" i menyn.

Jag förstår hur du känner, vi var jättedeppiga när diagnosen ställdes. Men det ordnar sej bara man är ihärdig! Lycka till!
 

Kanske är förlossningsskada ???

Skrivet av  Maria
Hej Kattis !
Vi verkar ha en del gemensamt när jag läser din förlossningsberättelse, Elias fastnade också på väg ut, krystvärkarna räckte inte till, så det fick komma in en hel massa folk och ligga på min mage och till slut drog de ut honom med tång efter att ha tappat sugklockan. Han låg i ansiktsbjudning också.
Jag blev förvånad när jag läste din berättelse eftersom det kanske verkligen är en förlossningsskada och att det är därför som de inte vill ta det på allvar på BB. (tänker på ansvarsfrågan om läkaren gjort något fel mm) Jag vet inte, jag kände mig helt misslyckad efter min förlossning, trodde aldrig att det skulle bli ett sånt utdraget elände (började på onsdagnatt och han kom på lördageftermiddag).
Theo håller huvudet likadant som Elias så det verkar vara liknande skada. Men du hade ju i och för sig ingen hjälp av tång vad jag förstår?
 

nej

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
ingen tång eller annat, bara utdragen krystning. Men det är ju många andra saker som stämmer överens mellan våra förslossningar, oneklingen. Intressant!¨

Jag har också funderat oerhört mycket på det här med ansvar. Enligt min sjukgymnast är det skam och väldigt underligt att dom inte reagerade på BB och även att inte heller BVC reagerat. Vi har funderat MYYYYCKET på att anmäla, men till slut tog vi beslutet att låta bli. Vi ville lägga energin på att göra Theo bra istället.

Det hade varit bra att anmäla på det sättet att andra som kommer i samma situation kanske får hjölp tidigare. Svårt det där. om man orkar så borde man anmäla sånt här tycker jag.

Jag har tagit kontakt med Vi föräldrar, tänkte dom kunde skriva ett repotage om torticollis. Dom var intresserade, men det ligger på is än så länge. Tycker det vore bra att sprida information om torticollis och vikten av att det upptäcks tidigt!
 

en likhet till kom jag på...

Skrivet av  Maria
Hej igen !
Jag ska kontakta Eva genast, BVC tycker att jag ska ta en annan sjukgymnast (som är knuten till dem) men jag vill inte chansa om det nu finns en med lång erfarenhet. En annan likhet jag kom på angående förlossning är att Elias kom också för tidigt, två veckor och jag är förstföderska dessutom och trodde nog att jag skulle gå över tiden. Han var heller aldrig fixerad förrän samma dag han kom. Trots det vägde han ca 3700 och var 53cm, kanske var det helt enkelt för trångt därinne.
Jag är jätteglad att jag hittade den här sidan för nu ska jag verkligen se till att få hjälp. Förstår att jag får ta tag i det här själv på BVC verkar de ta det väldigt lugnt. Det gör mig så orolig att man ska ha hela ansvaret på sina axlar, hur ska man kunna veta sånt här ? Jag hade aldrig hört talas om det och det är ju rätt allvarligt att barnet kan bli helt osymmetriskt och snett. Antar att Elias inte kommer tacka mig precis som vuxen om det skulle hända.
 

ja...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
jag tror att även Theo hade det för trångt. Han kom en vecka för tidigt och vägde 3800, 53 cm. Jag är dessutom en ganske liten person.
BRA att ni tar tag i det själva, BVC har inte varit till någon hjälp för oss. Fast nu när vi uttryckt missnöje så fjäskar dom som bara den, undrar om vi vill komma på extra läkarbesök och så.

Tror att det är jättebra att ni kontaktar en sjukgymnast som har erfarenhet. Det är ju inte helt vanligt. Någon här på sidan berättade en gång om en allmänläkare som hade sagt nåt i stil med "torticollis...? Nej, men det kan väl inte barn få?". Om inte Eva K. så kan ta emot er så kanske hon kan rekommendera någon annan?
Berätta hur det går!
 

såhär har vi tränat (lååångt)

Skrivet av  lilla o
Hej!
Välkommen till vår lilla snackgrupp! Jag håller med Kattis om att ju tidigare man börjar träna, desto bättre är det. Att börja vid fyra månader tror jag ändå är ganska tidigt. Tyvärr verkar det som om många barn inte får diagnosen torticollis förrän senare.

Min flicka har också lätt torticollis. Vi hade tur och fick diagnos mycket tidigt och började träna redan när hon var 3-4 månader. Idag är hon 13 månader och i princip helt bra.

Det viktigaste för oss har varit att inte ge upp. Träning ger resultat, man måste bara vara envis! Det är också viktigt att hitta en sjukgymnast som har tidigare erfarenhet av torticollisbarn och som både föräldrar och barn tycker om. Passar inte den första sjukgymnasten som ni träffar, så byt! Det gjorde vi...

Er sjukgymnast kommer säkert att ge en massa bra tips på vad ni kan göra, men jag tänkte ändå berätta vilka övningar som jag känner har gjort mest nytta för oss när min flicka var ungefär lika gammal som Elias är nu.

1. Locka barnet att titta åt sidan-barnet-inte-vill-vrida-huvudet-åt genom att föra leksaker (gärna en skallra eller något som låter) fram och tillbaka framför ansiktet så att barnet följer det med blicken. Förhoppningsvis tycker barnet att det är en rolig lek (som kan lekas många gånger varje dag) och vrider huvudet när du för leksaken längre ut åt kanterna.

2. Tänk på sängens placering. Lägg barnet så att sidan-barnet-inte-vill-vrida-huvudet-åt är ut mot rummet.

3. Tänk alltid på hur ni håller barnet. Min flicka ville inte titta åt vänster. Följdaktligen försökte jag alltid få henne att ha sitt huvud på höger sida om mitt huvud så att hon fick roliga saker att titta på åt vänster och bara ett huvud som var i vägen åt höger. När hon ändå försökte titta åt höger höll jag min kind eller haka där så att hon inte kunde vrida åt höger hela tiden. (Det kanske låter elakt, men jag höll aldrig emot hårt eller tvingade henne göra sånt hon inte ville... Hon protesterade aldrig mot denna behandling, utan vande sig snabbt vid att jag höll henne så.)
Försök hindra barnet att tippa huvudet genom att stödja med kind/haka eller hand så att huvudet hålls rakt.

4. Försök få barnet att sova med huvudet vänt på båda hållen. Om barnet sover på sidan kan man hindra det från att rulla över på rygg med en rullad handduk eller filt bakom ryggen.

5. Tänjövningar. Dessa överlåter jag på en sjukgymnast att förklara. Jag vill dock säga att det går bra att leka in dessa i barnets vanliga lek eller kanske i samband med gos-stunder på skötbordet i samband med blöjbyte. Vi tänjde korta stunder flera gånger om dagen.

När barnet blir äldre blir det andra övningar naturligtvis... Du får gärna fråga om det var något som var oklart. Jag hoppas att ni får tag på en bra sjukgymnast snart. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv