Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten enkät för er med lite större barn

Skrivet av Anna m Elias-01 & Selma 030321
Hej på er!

Jag undrar några saker som jag kom att tänka på när jag läste frågan längre ner om att ligga på mage. Vår Elias är nämligen lite sen grovmotoriskt och jag undrar om det är fler av era "torticollis-barn" som är det.

* Var ditt barn en "rörlig" baby, vänder sig mycket etc?

* Kröp ditt barn? Om inte, hade barnet ett annat sätt att ta sig fram?


Anl till att jag frågar är att jag har hört flera säga att deras "torticollis-barn" är sena grovmotoriskt så det skulle vara intressant att veta om det möjligtvis kan finnas ett samband...

Tack!
Svar på tråden: En liten enkät för er med lite större barn

mina egna svar...

Skrivet av  Anna m Elias-01 & Selma 030321
* Var ditt barn en "rörlig" baby, vänder sig mycket etc?

- neeej, inte alls... Han vände sig tre ggr från mage till rygg och sedan aldrig mer. Och när han hade lärt sig sitta så satt han där man satte honom.

* Kröp ditt barn? Om inte, hade barnet ett annat sätt att ta sig fram?

- nej, Elias kröp inte. Han lärde sig till slut att ta sig fram genom att sittandes ha en fot i golvet och dra sig fram. Men han ställde sig upp och gick på sin ettårsdag ändå...
Att han inte lärde sig krypa har lett till en viss instabilitet i höfterna, har jag fått berättat för mig, och det är därför som han har gått/sprungit lite stappligt och även är väldigt osäker på att klättra upp och ner för (låga) saker. Sådant tränar vi på nu + att vi leker hund ;-) (krypträning i efterhand, alltså)
 

Mina svar

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
* Var ditt barn en "rörlig" baby, vänder sig mycket etc?

Ganska normal tror jag... Theo vände från rygg till mage vid 4 månader, och sen gjorde han det ganska ofta, blev förbannad för att han inte kunde vända tillbaka. Ställde sej och gick runt möbler vid nio månader, gick vid ett år. Rätt normalt med andra ord.

* Kröp ditt barn? Om inte, hade barnet ett annat sätt att ta sig fram?

Theo började åla vid 7 månader och utvecklade snart en teknik som gjorde att han tog sej fram i rasande fart. Började krypa vid tio månader. Ganska sent alltså, men han ålade ju å andra sidan ganska tidigt.

Så jag antar att teorin inte håller när det gäller Theo. :-)
 

*s* näe...

Skrivet av  Anna m Elias-01 & Selma 030321
... fast det är ingen teori, tror jag. *s*

Min egen lillebror hade torticollis och han var den mest fartfyllda baby man kan tänka sig. Han gick vid 9 månader och var (och är) vig som en katt ;-)

Tack för att du svarade, Kattis! (förresten så måste jag än en gång berömma er fina hemsida! Och grattis till brudparet i efterskott!)

Kram

 

Mina svar

Skrivet av  Ylin
Vår flicka var väl hyfsat rörlig som baby, däremot tog det lång tid innan hon blev stadig i nacken. Hon vände sig rätt mycket fast med en speciell teknik - genom att kröka ryggen. Det tog ganska lång tid innan hon kunde stå, sitta stadigt etc. Hon började åla sig framåt vid 9-10 månader och växlade sedan mellan ålning och klassisk krypning tills hon övergav ålningen helt ett par månader senare. Nu är hon femton månader och kan ännu inte gå på egen hand, så det är ju ganska sent. Finmotoriskt har hon inte alls varit sen - hon kunde ganska tidigt bläddra fint i böcker, äta med sked, stapla klossar. Jag vet inte om hennes "senhet" i grovmotorik beror på toricollisen. Hennes pappa var också sen att gå exempelvis, och hon har ju alltid legat inom gränsen för det normala. Enligt vår sjukgymnast har hon alltid haft en adekvat utveckling i förhållande till sin ålder. Det är ju så stor skillnad på oliak barn. Fast stadigheten i nacken tror jag helt klart kan påverkas av torticollis (iallfall om man är svag på ena sidan som vår dotter) och då är det ju inte konstigt om övriga motoriska färdigheter också tar lite längre tid...
 

Vet ej än men kanske...

Skrivet av  Christina med Elias 030503
Hej !
Elias beter sig som en "strandad val" när man lägger honom på mage, upp med armarna viftar och skriker, försöker inte ta sig nånstans... han har också vänt sig från mage till rygg några gånger men verkar inte road av att försöka mer, han är dock bara 4.5 månad så jag vet inte än om han är riktigt sen.
 

Strandad val

Skrivet av  Pärlan
Så betedde sig min älsta också. Hon böjde sig också bakåt när man höll i henne.
 

Njae

Skrivet av  Elsa B
Har ett torticollisbarn fött -97. Han blev sen i starten: det tog tid innan han kunde lyfta huvudet (stackarn - vi har bilder på honom där han försöker men bara trillar över ända efterom nacken var så sned!) och nackmuskulaturen var klen när vi kom till sjukgymnast först (6 veckor) men efter tre månader var han färdigtränad och sedan dess har han varit normal. Han kröp på alla fyra och gick redan vid 10 månaders ålder (tidigare än pappan, jag och lillasyster utan torticollis).
 

Artiklar från Familjeliv