Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har fått förslag på Kiropraktor vad tror ni ?

Skrivet av Christina med Elias 030503
Hej !
Eftersom jag fick olika budskap av läkare och sjukgymnast lätjag en kompis kompis som är kiropraktor titta på honom, hon säger att det är en kotförskjutning pga tången som gör att han tippar med huvudet, därav kunde inte sjukgymnsten känna något eftersom senorna är lika långa nu. Funderar på att låta henne behandla men tydligen är det kontroversiellt, någon som vet mer än mig ?
Svar på tråden: Har fått förslag på Kiropraktor vad tror ni ?

Jag har ingen aning

Skrivet av  Tina med Elias 11/4-03
men det låter lite otäckt. Men det kan ju aldrig skada att en kiropraktor får TITTA på det. Men jag tycker du skall vara väldigt försiktig med att låta någon "knäcka" kotorna. De måste absolut veta vad de gör och ha erfarenhet av barn (bara min åsikt). Jag har själv gått hos en kiropraktor och man känner sig överkörd av en ångvält de första gångerna man har varit där.
 

Personligen

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
skulle inte heller jag våga behandla... Vet dock typ ingenting om kiropraktik, så det är mest en magkänsla. Berätta hur ni gör!
 

Absolut inte!

Skrivet av  Ylin
Jag skulle aldrig i livet låta en kiropraktor behandla min nacke, och förstås ännu mindre mitt barns. Gå in på socialstyrelsens hemsida www.sos.se och sök på kiropraktik. Där står bl.a. detta:

Komplikationer vid manipulationsbehandling i ryggraden

De allvarliga komplikationer som kan uppkomma vid manipulationsbehandling i ryggraden drabbar ytterst någon del av nervsystemet: hjärna, ryggmärg eller nervrötter. Skadorna kan indelas efter uppkomstsättet.
Direkt skada. Skadan uppkommer i lokal vävnad, efter mekanisk påverkan.
Indirekt skada. Syrebrist uppkommer i en del av hjärnan efter skada på lokalt blodkärl som leder till hjärnan.
Vid manipulationsbehandling är det ryggraden och angränsande delar som kan skadas. Om relevanta kontraindikationer beaktas torde allvarliga komplikationer i ländryggraden och bröstryggraden vara sällsynta. De komplikationer som kan medföra svår invaliditet eller död förekommer vid manipulation i halsryggraden. Den vanligaste direktmekaniska skada som kan inträffa ger symtom från en nervrot. En skada på ett blodkärl kan indirekt orsaka syrebrist i en del av hjärnan.

Vidare står det att:

Manipulationsbehandling av barn under sexton års ålder får inte utföras tills ytterligare kunskap om och erfarenhet av metoden finns. Efter hänvisning av läkare får dock barn i åldern åtta t. o. m. femton år behandlas med manipulation. På speciella indikationer kan barn dock få behandlas inom ramen för forskningsinriktade studier och då i samverkan med läkare. Forskningsprojektet skall ha granskats och godkänts av regional medicinsk forskningsetisk kommitté.

Jag vet inte om det finns någon annan typ av behandling än manipulationsbehandling som kiropraktorer ägnar sig åt, men om jag vore du skulle jag vara mycket försiktig.

Jag förstår att det är frustrerande när du får olika besked av läkare och sjukgymnast. Jag tror generellt att sjukgymnaster är lite bättre på torticollis än vad läkare är. Naturligtvis blir det svårare att bedöma läget om ditt barn har bra och dåliga dagar, det blir säkert bättre om du får gå på fler och tätare besök. Om du inte är nöjd med din sjukgymnast bör du byta.

Lycka till!



 

Artiklar från Familjeliv