Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vaad kännetecknar denna "sjukdom" ?

Skrivet av Soffan m Linn 000629 o Adam 030529
Har en son som vi har märkt lutar huvudet åt vänster. Visserligen har han alltid sovit på vänster sida tills nu då vi har börjat lägga honom på andra hållet. När han är vaken tycker jag att han tittar åt båda hållen.
Kanske lite mer åt vänster. Vad kommer hända om det ät torticollis han har? Och vad innebär det för honom ?
Tacksam för svar
Svar på tråden: Vaad kännetecknar denna "sjukdom" ?

Oj..

Skrivet av  Soffan m Linn 000629 o Adam 030529
.menar ju att han tittar mer åt höger när han är vaken. INTE åt vänster. Dock har han som sagt alltid legat på vänster sida när han sovit.
 

typiskt

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
för barn med torticollis är att de tippar huvudet åt ena hållet och vrider huvudet åt det motsatta.
Det bästa är att ta kontakt med en sjukgymnast (helst med erfarenhet av torticollis) för bedömning. Man ska inte lite på vad dom säger t ex på BVC, det är vi flera här inne med erfarenhet av...

Läs gärna på min sons hemsida, där han jag samlat en hel del information. www.lofbergs.se/theo (klicka på "torticollis" i menyn)
 

tack för snabbt svar ! imt

Skrivet av  Soffan m Linn 000629 o Adam 030529
kjkj
 

tillägg

Skrivet av  Soffan m Linn 000629 o Adam 030529
..min son vrider ju sitt huvud åt vänster också när han är vaken..kan det vara torticollis ändå ? Han vrider ju sig åt det hållet jag är på... men tippar ändå alltid lite åt vänster.
 

Det kan ju vara

Skrivet av  Tina med Elias 11/4-03
en "mild form". Min Elias har alltid vridit åt båda hållen också men mest åt höger, speciellt när han är trött. Han sov alltid med huvudet åt ena hållet när han var mindre. Han har fortafarnde kvar det som favorithåll men det händer att han sover med huvudet åt andra hållet. Det mest uppenbara med Elias är när han ligger på magen - även om han tittar åt vänster så lägger han ner huvudet åt andra hållet när han vilar.

Det är bättre att ni kontrollerar med en sjukgymnast en gång för mycket än för lite.

Kram och lycka till!