Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan assymetri gå tillbaka ?

Skrivet av Christina med Elias 030503
Hej !
En fråga till, någon som har ett barn med osymmetriska ansiktshalvor som blivit bättre med tiden när huvudet växer och träningen eller har den osymmetri som uppstått stannat kvar eller blivit sämre ? Det syns helt plötsligt tydligare att Elias högra sida är lite framskjuten och jag vill gärna veta hur det gått för er andra ?
Svar på tråden: Kan assymetri gå tillbaka ?

Japp!

Skrivet av  Ylin
Var inte orolig, med största sannolikhet blir det mycket bättre. Min flicka hade lite asymmetriskt ansikte när hon var lika gammal som Elias (hon är drygt ett år äldre) - lite olika stora kinder, lite olika stora ögon, asymmetrisk huvudform - men efterhand blev skillnaden allt mindre och numera tror jag inte att det syns överhuvudtaget. Perfekt symmetriskt ansikte har hon inte, men det har å andra sidan nästan ingen - titta noga på dig själv till exempel...
 

enligt min sjukgymast

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
så ändras själva skallformen mycket lite efter ca ett års ålder. Övrig assymetri, t ex att ögonen är i olika höjd, eller olika stora justeras ända fram till 6-7 års ålder. Theo har assymetrisk skalle och det beror på att han har legat på sin favvosida som bäbis. Assymetri i ansiktet beror i hans fall på att han har tippat huvudet åt ena hållet, och då kompenseras det genom att det blir assymetriskt... om ni förstår vad jag menar. Tittar man på honom framifrån ser man att skallen liksom buktar ut lite på ena sidan, och det förstärker intrycket av att han tippar och tvärt om.
Hans assymetri är dock inte alls lika tydlig längre, när han inte tippar (så mycket) längre och när han har fått mer hår.

Barns skallar är mycket formbara till en början för att efter ett år bli "konstant". Det går förstås succesivt, men visst har du fortfarande chans att påverka skallformen på din pojk! Det med favvo-sida är nog viktigast av allt, men även kudde är bra.

Läkaren jag träffade på plastkirurgin menade att man ska ha tjock kudde från början, så tjock att huvudet sjunker ner så mycket att bäbisen inte själv kan vända på huvudet... När dom blir större kan dom förstås ändå vända huvudet, jag tyckte det var hopplöst svårt att få honom att byta sida. Från att Theo var ca 6 månader så började han sova på mage.