Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på kuddar!

Skrivet av Nette med Noel 5/7 -03
Vår son har torticollis och snett huvud, så vi har köpt en kudde från www.babyparadise.com och det börjar rätta till sig nu. Visade den för fysioterapeuten som tyckte det var en bra investering.

Alla barn tycket dock inte om att ligga i en sådan kudde, men vi köpte den ändå och vår son har som tur är inte protesterat nämnvärt mot den. Kudden gör att han ligger på sidan när han sover, och samtidigt att han inte kan falla framåt på magen, så huvudformen borde bli bättre efter ett tag.
Svar på tråden: Tips på kuddar!

tack för tipset

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
hade jag vetat att det fanns special-kuddar så hade jag definitivt testat det när han var bäbis!
 

Hittar inte ?

Skrivet av  Christina med Elias 030503
Hej!
Jag letar på sidan men hittar ingen kudde, vad heter och hur hittar man den, Elias är 6 månader är han för stor tror du ?
 

Baby Sleep EZ Sleep System

Skrivet av  Nette med Noel 5/7 -03
heter kudden som vi har köpt. För tillfället finns där en länk till höger på första sidan.

Kan inte svara på om Elias är för stor för kudden, kan tänka mej att han eventuellt är det, speciellt om han är duktig på att vända sig. Men det kan också hända att den trots det passar för honom. Vår Noel sover däremot som en liten stock, så för honom fungerar den utmärkt.

Jag funderade själv innan jag köpte kudden om den eventuellt var ett onödigt köp, men kom sen fram till att jag vill satsa varje öre jag kan för att min lilla son ska ha det bra. Och så kan man ju faktiskt sälja kudden vidare som begagnad.

Visade som sagt kudden för Noels fysioterapeut och hon tyckte det var en bra investering (det var hon som tipsade om att sälja den begagnad). Hon tyckte den var bra eftersom Noel inte var så absolut fixerad i den - vi lägger honom på sidan i den, men han kan även vända sig och ligga på rygg. Ibland vänder han sig t o m lite väl långt åt "fel" håll, men då lägger vi bara nånting under kudden på den sidan, så kan han inte rulla längre dit.

Är själv supernöjd med mitt köp, men kan tyvärr inte säga för hur gamla barn det lönar sig att köpa en sån (får väl veta det så småningom när Noel vägrar sova i den/inte ryms i den...). Kanske du kan fråga någon fysioterapeut där du bor om vad hon tycker...?
 

tillägg

Skrivet av  Nette med Noel 5/7 -03
Nu har jag satt in några bilder på Noels hemsida på den här kudden. Jag tror man bra kan tillverka en sådan själv: man får skumgummi skuren i "trianglar" och syr ett fodral till bitarna, sätter ihop dem med ett tygstycke fäst med knäppen. Har satt in bilder i galleriet på kudden ovanifrån och underifrån, så du kan titta och bättre överväga om det lönar sig att köpa.

Adressen till hemsidan finns i mitt info. Hoppas du har nån hjälp av det här!
 

Artiklar från Familjeliv