Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av Amelie m Saga & Tuva 020923
Saga har lindrig torticollis. Sjukgymnasten ser det bara när hon gör vissa rörelser. Jag tycker att det är jättesvårt att träna henne! Det var lättare när hon var en liten bebis! Det finns ju ingen mening att jag ska strecha henne om hon kämpar emot!!

Någon som har tips??
Svar på tråden: Fråga

svårt

Skrivet av  Kattis med Theo
Hur gammal är Saga? Eller är hon och Tuva tvillingar?
Vi har hur som helst samma problem. Vi tränade bara styrka med Theo, men det funkar inte alls med dom metoderna vi hade för ett år sedan. Han är två år och tre månader nu, så det går liksom inte att bära runt på honom. Iofs har sjukgymnasten sagt att det är okej att lägga ner träningen eftersom han är såpass bra, men jag tycker att han har blivit sämre igen. :-(

Vi har aldrig stretchat theo, men har jag förstått det rätt så är det inte meningsfullt om hon inte är avslappnad?

Om Theo fortsätter tippa så hoppas jag på att det ska gå lättare att träna när han är äldre... Mottar oxå gärna tips om hur manb tränar äldre barn!
 

Hej!

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Ja de är tvillingar! Saga låg med huvudet ner de sista veckorna och har förmodligen legat snett så att den ena muskeln har blivit kortare pga det.
Mitt problem är att jag har liksom blivit blind, märker inte det själv på Saga längre.
Min sjukgymnast sa att man kunde prova att sätta henne så att hon fick vrita huvudet på "rätt" håll när hon tex tittade på TV. Vem tror att en 1,5 åring sitter i det läget en längre stund?? haha
Jag tycker också att det är jättesvårt, hoppas att det växer bort eftersom det inte är så mycket
 

en liten idé

Skrivet av  Nette med Noel 5/7 -03
Ifall ni har en matstol som Saga kan sitta i så kan ni ju sätta henne i den och placera den så att hon måste vrida huvudet åt rätt håll när hon ser på TV. Detsamma gäller när ni är ute med ungarna i kärran, ställ den så att Saga måste vrida huvudet åt rätt håll om hon är intresserad av att se på nåt speciellt. Det gäller att ta fasta på de tillfällen som erbjuds, alltså då när barnet är öppet för att man övar med det, och eftersom din dotter bara har en lindrig form av torticollis så borde nog redan de här små övningarna göra att det växer bort. Lycka till!
 

Tack för svar!

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Ska göra mitt bästa! Problemet för mig i och med att Saga har en lidrig Torticollis är att jag själv "glömmer" bort det!
 

Artiklar från Familjeliv