Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad jag blir glad över att hitta denna sida!

Skrivet av Lotta med lilla Klara
Hej Allihopa!
Jag heter Lotta och fick för elva veckor sedan mitt första barn, en liten Klara. När hon var tre veckor upptäckte vi en stor knöl på hennes vänstra sida på halsen. Vi upplevde även att hon inte ville titta åt det hållet samt att hon lutade huvudet mot knölen, och axeln drog upp sig mer och mer för varje dag. Vi fick komma till barnavdelningen där vi bor. Flera läkare tittade på henne under flertalet dagar, och teorierna var en förstorad lymfkörtel eller en blödning i muskeln. Ultraljud visade att knölen var 1,5 * 2,5 i omkrets. Oj, vad oroliga vi kände oss. Efter någon vecka så fick vi komma till universitetssjukhuset i Umeå för Ultraljud hos en knöl-expert. De var snabbt på det klara med att det handlade om vänstersidig Torticollis. Vi har därefter fått hjälp av en sjukgymnast med två töj-övningar. De menar att hon fått denna skada vid förlossningen eller i magen. Klara var överburen i två veckor och hade en svår förlossning och mådde väldigt dåligt när hon kom. Klara var inlagd med dygnet runt observation de första två levnadsveckorna pga av en kraftig infektion och kramper. Jag ser nu efteråt på de kort vi tagit från barnavdelningen att hon ligger alltid med huvudet till höger. Trots all observation och ständiga (dagligen) undersökningar så reagerade ingen läkare på Torticollisen.
Nu är Klara 11 veckor och har faktiskt blivit rörligare. Jag har förstått att det är mycket svårt för er med äldre barn att träna dem, men även Klara har lärt sig att spänna emot med all kraft, och nu försöker vi så gott det går att träna henne när hon just somnat in. Har jag förstått rätt att det finns olika sorter av Torticollis? En del får ärrbildning och en del inte? Använder ni kuddar som stöttning för huvudet, och i sådana fall vilka kuddar, vanliga "värme"kuddar? Vår sjukgymnast nämnde Tumle kudde, använder någon en sådan?

Nu blev det många frågor på en gång....Hursomhelst blev jag glad att hitta denna sida, och kommer att följa med i vad som skrivs. Till Theos mamma vill jag hälsa "vilken fin hemsida".

Svar på tråden: Vad jag blir glad över att hitta denna sida!

Hej Lotta!

Skrivet av  Nette med Noel 5/7 -03
Det finns många varianter på Torticollis som egentligen bara är namnet på ett symtom dvs styv nacke. Man kan ha torticollis av en mängd olika orsaker, pga att fostret lägat fixerat så länge i slutändan av graviditeten, pga bristning i en halssena åstadkommen av t ex sugkoppsförlossning, pga att det är nåt fel på halskotorna och en mängd andra orsaker. Torticollis kan man också ha som vuxen, men då av helt andra orsaker, däribland neurologiska. En skild form av torticollis är paroxysmal torticollis, men det är jag inte så insatt i.

Jättebra att ni upptäckte Klaras torticollis så tidigt! Om man börjar sjukgymnastisera och stretcha så tidigt som ni gjort brukar torticollisen vara helt försvunnen vid ettårsålder. Själv tyckte jag det gick rätt bra att stretcha ända tills min son Noel började krypa och bli mer självständig, men som tur är går vi hos en fysioterapeut varje vecka och hon får bända och greja med honom bäst hon vill (Noel äääääälskar att gå till fysioterapin! Det är så kul där och så mycket skoj att leka med).

Vi köpte rätt tidigt en speciell kudde på postorder som gör att barnet sover fixerat på ena sidan och att huvudformen därmed blir bättre (de flesta torticollisbarn har sned huvudform om man inte gör nåt åt det). Vi köpte den på www.babyparadise.dk, det är alltså en dansk firma och för oss var det inga problem eftersom vi bor i Danmark, men jag kan bara inte föreställa mej att det skulle vara några problem för dem att sända varor till Sverige.

Här är några länkar där man kan se kudden ifråga:
http://www.babyparadise.dk/product.asp?product=17
http://www.babyabby.com/proddetl.asp?code=45001

Noel hade också en knöl i halsen i början, men den har försvunnit av sig själv och den blev aldrig närmare undersökt. Han sover tungt, min lille plutt, så vi passade i början på och stretchade med honom när han sov. Den där kudden använde vi förresten också på dagtid när han låg i sitt babygym. Ju tidigare man inför den, desto bättre brukar det gå för alla barn gillar inte att ligga i en sån kudde, speciellt inte äldre barn.

Om du har några frågor så är du välkommen att maila mej, jag är ingen expert, men kanske kan hjälpa med nåt lite i varje fall :) [email protected]
 

Vad är det jag skriver??

Skrivet av  Nette med Noel 5/7
Torticollis betyder SNED nacke och inte styv. Jösses vad jag yrar. (stava kan jag heller inte märker jag nu när jag läser igenom mitt inlägg på nytt...) Nå, hoppas det var till nån hjälp trots det ;-)
 

Artiklar från Familjeliv