Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu undrar jag...

Skrivet av Catta m Elin 020213 o Tilda 030829
Min Tilda fick diagnosen Torticollis när hon var 5 1/2 månad. Då gick det jätte bra att träna henne. Nu när hon sitter så är det näst intill omöjligt. Hon blir bara heligt förbannad om jag lägger henne på golvet för att träna nacken. Jag ser att när hon sitter o kollar tv med syrran att hon lutar huvudet. Ska tillbaka til sjukgymnasten Annika Edenfelt i Rotebro när hon kryper. Än så länge så känns det långt borta. Hur skulle ni göra för att motivera henne?

Tacksam för svar. ger snart upp om att hon ska bli rak i nacken som den var när vi kunde träna mycket.

//Catta
Svar på tråden: Nu undrar jag...

lite svar

Skrivet av  Nette med Noel 5/7 -03
Vi brukar stretcha Noels nacke också när han sitter eller så tar vi det när vi har honom i famnen. Min man brukar ha honom att halvligga på hans ena arm och så böja upp huvudet med andra handen (dvs höger öra mot höger axel). Det går speciellt bra om man står framför en spegel.

Jag brukar leka "prästens lilla kråka" och slinka hit och dit och på andra hitet så brukar jag "tilta" Noel till höger och samtidigt passa på och trycka upp hans huvud mot vänster (höger öra mot höger axel igen alltså) och stretcha. Det brukar han tillåta eftersom det ju är en ganska kul lek.

Fysioterapeuten brukar sitta med Noel mellan sina ben och "tilta" honom så att han sitter snett och måste korrigera med att föra höger öra mot höger axel. Om han har nåt jätteintressant framför sig, nån ny leksak eller jag som gör miner, så går han med på det här och låter fysioterapeuten stretcha. Annars protesterar han och så gör vi nåt annat.

Vi har köpt en babyspegel som vi har på vänstra sidan av Noels säng och som han tidigare alltid tittade i. Vi försöker också alltid få honom att titta till vänster, att vrida huvudet till vänster alltså, på alla sätt och vis. Ibland står jag med honom i famnen och så vänder jag mej och honom så att han måste titta till vänster för att t ex se på TV:n eller vad det nu kan vara som har fångat hans uppmärksamhet. Men det gäller att öva och öva jämt. Så fort som vi lite har slarvat och inte övat med Noel så blir han sämre och mer sned.
 

Hej, har precis hittat hit!

Skrivet av  Tina med ellen 000711, Erik 030529 +Bf 0411
Jag brukar bära Erik med hans rygg mot mitt bröst och att han inte är helt upprät utan lite på sné (hoppas att du förstår vad jag menar) svaga sidan uppåt. På så sätt tittar han ut över rummet samtidigt som han tränar den svaga sidan. Det är viktigt enligt vår sjukgymnast Anna Öhman (Östra)att barnet inte vänder blicken uppåt mot taket för då tränas fel ida, utan blicken ska vara rakt fram eller ner. hoppas att det funkar för er!
 

Artiklar från Familjeliv