Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det detta?

Skrivet av Anna k 010420 040731
Så här skrev jag på "hälsa" i går:
Vårat barn vänder bara huvudet åt höger och om vi vrider huvudet till vänster när hon ligger på mage så skriker hon och huvudet åker tillbaka med en gång. Men så i dag hade vi tid hos läkaren och hon skulle ringa barnrehab(vad gör dom)och höra sig för vad det blir för åtgärd. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Och då blev jag länkad hit. Jag har läst en del inlägg nu och det som att jag har hittat rätt. Sarah är tre månader nu och jag undrar hur länge det brukar ta innan nacken är okej igen om man börjar med sjukgymnastik ganska snart?
Det känns som att det kommer att bli en del besök hos olika sjukgymnaster och läkare. Är sliten redan och undrar hur allt kommer att gå...
Svar på tråden: Är det detta?

det beror på

Skrivet av  Nette med Noel 03
varför hon har torticollis, ifall det är torticollis hon har. Har hon den vanligaste varianten som man kan åtgärda redan med enbart fysioterapi så kan man se riktigt goda resultat redan vid ½ år fick jag höra, men man brukar hålla på och öva till 1-års åldern i varje fall. Det kan kännas jobbigt ibland, men det går om man har en bra fysioterapeut som hjälper en och förklarar övningarna man ska göra.

På din beskrivning låter det som om din dotter mycket väl kan ha torticollis. Då är det bra att hon får ligga på mage så mycket som möjligt. Vi märkte att det var nåt tokigt med Noels nacke redan när han var nån vecka gammal och har gått hos fysioterapeuter sedan han var 2 månader. När han var ca ½ år kunde vi och fysioterapeuten konstatera att det inte gick framåt lika bra som det borde ha gjort med tanke på att vi övade bra med honom och han var motiverad och tyckte det var kul. Sen dess har han fått två botox-sprutor som slappnar av muskeln och nu ska vi öka på fysioterapin igen.

Det blir en del att tänka på när man har ett barn som ska övas i att se åt andra hållet, men efter ett tag går det mer automatiskt. Om jag skulle göra om nåt nu så skulle jag köpa en sån där spegel som man har på golvet när barnen ligger på mage, som de kan spegla sig i och kanske blir motiverade att lyfta på huvudet. Vi kom på det hjälpmedlet alltför sent, men vi har gjort en hel del annat för att stimulera nackvridningen, hade bl a en speldosa på vänster sida av skötbordet, en spegel på vänster sida av spjälsängen och leksaker som hängde i vänster sida av barnvagnssufletten. Köpte också en gymnastikboll som vi hade Noel att ligga på mage på och sen förde honom fram och tillbaka och till sidan, han rättade automatiskt på huvudet så att han fick starkare nackmuskler och tänjde på nacksenan som var stel. Ibland tränade vi varje dag, ibland inte. Vi köpte också en speciell nackdyna för att hans huvudform skulle rättas till.

Här finns en bra länk som berättar om torticollis och behandlingar:

http://www.bostream.nu/torticollis/

Men som sagt, det är svårt att veta hur lång rehabiliteringen kommer att vara om man inte vet orsakerna till torticollisen. Vi trodde först att vi bara behövde hålla på lite med fysioterapi (det vanligaste alltså) och så skulle det vara bra, men det visade sig vara mer utdraget och mer allvarligt än vad vi trodde i början.

Fysioterapin har förresten varit helt super! Noel trivs så och tycker det är superkul att gå dit och riktigt ser fram emot det!
 

Tack!

Skrivet av  Anna k 010420 040731
Blir både glad o lessen av att läsa ditt inlägg. Jag blir glad av alla tips och råd och att läsa om andra. men blir också ledsen över att jag inser mer och mer vad detta kommer att ta tid. Vi mammor känner ju på oss hur det kommer att gå lustitgt nog. Detta med spegel framför Sarah när hon ligger på mage ska jag prova! Det är bara ett problem-hon lyfter inte alls på huvudet utan bara vrider tillbaka när vi vänder "åt fel håll", hon liksom släpar huvudet.
Tack än en gång. Jag känner att jag kommer att hänga här inne ganska mycket nu...
Kram.
 

Artiklar från Familjeliv