Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår historia

Skrivet av Loppan m Freja 27/3 -04
Hej på er!
Jag hade ingen aning om att detta snack fanns! Jag borde ha hittat hit redan i våras, men bättre sent än aldrig.
Vår lilla princessa var 2,5 veckor gammal när vi märkte att hon hade svårt att vrida huvudet åt hö. Efter några dagar så upptäckte vi även en knöl stor som en vindruva på hö sida av halsen. Vi åkte in till akuten direkt och blev inlagd på barn-iva där man röntgade, ultraljudade och tog en massa prover. Vi var totalt förstörda för vi befarade det värsta. Det var så fruktansvärt jobbigt!

Efter ett dygn så kom det äntligen en läkare som vågade gissa vad knölen var för ngt. Men vi blev remitterade till Umeå för där fanns det tydligen en röntgenläkare som kunde diagnostisera det man misstänkte med ultraljud. Vi for ner till regionsjukhuset där diagnosen till vår stora lättnad bekräftades. Fibromatosis colli. En variant av godartad bindvävstumör i halsens nickmuskel fick vi förklarat för oss.

Med lite (mkt lite)hjälp av sjukgymnastik så har hennes rörelseproblem i nacke o hals helt försvunnit. Vi har nyligen varit på barnmottagningen där läkaren konstaterade att knölen försvunnit helt av sig själv. (Vilket den oftast gör tydligen)

Så idag kan man inte ens om man vet om det se att Freja har haft torticollis. Ville bara berätta frejas historia, för själv var jag så himla orolig just när frejas torticollis upptäcktes. Massor med frågor virvlade i huvudet. Kommer hon bli bra? Blir hon rörelsebegränsad i halsen etc. Så kanske jag kan pigga upp någon med detta?! *hoppas*

Många kramar till er alla o barnen!

Svar på tråden: Vår historia

Härligt!

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 16
Verkligen roligt att läsa er historia med ett så väldigt bra slut!
Kramar tillbaka!!!
 

Törs man fråga...

Skrivet av  Monika 8-barnsmamma
var du bor om du åker "ner" till Umeå?
Jag har heller aldrig skrivit på denna sida men läst lite.
Jag har en pojke född i jun.-04 med torticollis + en del defekter på händer,arm. Vi kämpar just nu med sjukgymnastik och når bra resultat så här långt. Han har inte haft nån direkt knöl på halsen men sett lite svullen ut på hals o. kind. Det jämnar ut sig mer och mer som tur är. Kul att höra om Frejas framgång. Vi åker oxå "ner" till Umeå regionsjukh. från Skellefteå närmare bestämt.
 

:-)

Skrivet av  Loppan m Freja 27/3
Vi bor mellan luleå o boden! Kul med en till norrlänning!

Vad härligt att sjukgymnastiken ger resultat för din "lill-pillt". Jag o Freja håller tummarna att det fortsätter så!
 

vad skönt att höra!

Skrivet av  Nette med Noel 03
Alltid kul att höra berättelser med bra slut!

Noel hade också en knöl i nacken, men den har försvunnit. Ännu är han inte helt i skick, men det går sakta men säkert framåt.
 

Artiklar från Familjeliv