Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första frågan

Skrivet av Amandas mamma
Min dotter Amanda i dag snart fyra år föddes med Torticollis. Vi tror att anledningen till detta var att hon låg i "rätt" läge över en månad innan födseln. Vi tränade bort detta med sjukgymnastik och när Amanda fyllde ett år så friskförklarades hon. Ingen mer än vi kunde se att hon fortfarande var lite sned och nu är det borta helt.

Men så i april förra året upptäcktes det att Amanda led av en mindre hjärnskada. När jag säger mindre så menar jag verkligen det. Hon har sämre rörelseförmåga på höger sida. (samma som torticollisen) Inget synbart för vem som helst, men vi som är invigda vet om detta. Hon får nu sjukgymnastik och vi jobbar med hennes balans och hennes motorik. Vad jag undrar över är om det är fler som fått följdsjukdomar av detta eller om det tillhör sjukdomsbilden?

Hälsar Helena
Svar på tråden: Första frågan

Följdproblem

Skrivet av  Sebastians pappa
Jag har hört/läst om andra Torticollis-barn
som just har fått sämre rörelseförmåga på ena sidan.

(Har även sett något inlägg om detta i annan
grupp här på förlädranätet. Personligen tror jag
att det är vanligt.)

Jag har inte hört ordet "hjärnskada" innan. Har hela
tiden trott att det berodde på att man helt enkelt
inte använt/tränat den sidan pga Torticollisen.

Hur har man kommit fram till att det är en
"hjärnskada" ?

/Mvh
Uffe
 

Mer info

Skrivet av  Amandas mamma
Hej

Genom en magnetröntgen som gjordes i sommras. På dessa bilder syntes det ett litet ärr som troligtvis var boven till det hela. När denna skada uppkommit är lite oklart. Jag har aldrig tappat henne när hon var spädbarn och inte heller ramlat eller något liknande när jag var gravid.

Vår gissning är att hon låg i läge för tidigt innan födseln. Hennes hjärtljud var alltid på samma ställe och jag fick mycket ont i revbenen för att hon aldrig sparkade åt något annat håll.

Hälsar Helena
 

Artiklar från Familjeliv